blog
Amplo is trotse sponsor van illustratief & TUIGfestival.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerWerken met Amplo is werken met de vrijheid van een freelancer en de bescherming van een werknemer.
Je online reputatie is opgebouwd uit alle sporen die je, al dan niet vrijwillig, op het internet achterlaat. Dit imago is niet statisch, het evolueert samen met je online activiteiten. Het is dan ook belangrijk om dit goed bij te houden, zodat je online aanwezigheid een boost kan zijn voor je carrière en geen rem.
Zoekmachines, aangevoerd door Google, worden voortdurend gebruikt bij aanwervingsprocedures. Enerzijds zijn de meeste rekruteerders op zoek naar informatie over de kandidaten die zij ontvangen. Aan de andere kant zoeken bedrijven pro-actief online kandidaten voor specifieke functies en projecten. Daarom is je online zichtbaarheid een cruciaal punt in je professionele leven. Het kan je helpen of hinderen. Verzorg dus je online imago, je carrière zal je dankbaar zijn.
Je digitale voetafdruk op het internet weerspiegelt je smaak, je mening, je manier van denken, je interesses, je persoonlijkheid.
De digitale informatie vergelijkt je CV/sollicitatiebrief met je interview. Als een oud-collega je bijvoorbeeld aanbeveelt, getuigt dit van je ervaring in een bepaald bedrijf. Als tegenvoorbeeld: als je op LinkedIn post dat je ergens 6 maanden hebt gewerkt en je hebt 2 jaar op je CV genoteerd, dan is dat een inconsistentie, die je waarschijnlijk zal moeten verantwoorden.
Uw online aanwezigheid laat ook zien met wie je in contact staat. En we weten dat het een kleine wereld is, dus er is altijd een kans dat recruiters in contact komen met jouw connecties, die uiteindelijk kunnen instaan voor uw vaardigheden en ervaring. Daarom is het belangrijk om altijd respectvol te zijn tegenover de mensen die je in jouw loopbaan ontmoet.
Indirect illustreert je online imago ook je soft skills (de vaardigheden die moeilijk te kwantificeren of te objectiveren zijn, maar die essentieel zijn voor HR-afdelingen).
Bijvoorbeeld:
Zoals je kan zien, geeft je e-reputatie veel invloed, dus we kunnen er beter voor zorgen om een positief en constructief beeld uit te stralen. Hier zijn enkele tips om je online imago te verzorgen.
Een duidelijke scheiding tussen privé- en beroepsleven. Om dit te bereiken, hou je je verschillende profielen gescheiden en pas je de privacy-instellingen aan.
Optimale referencing. Voor recruiters die actief aan het zoeken zijn, zijn trefwoorden van essentieel belang. Want in dit geval is het niet uw naam die in de zoekbalk wordt ingetypt, maar een functie. Zorg er dus voor dat uw profiel, uw demo/reel, uw portfolio, kortom je professionele sites, je naam vermelden met je functie en je specialisaties. Om te weten welk woord je moet opnemen, moet je zich in de plaats stellen van iemand die aan het recruteren is.
Al deze zaken weerspiegelen een actieve professionele persoonlijkheid waar recruiters van houden. En Google houdt van een levende pagina, dus hoe meer uw profiel leeft, hoe beter er naar verwezen zal worden en hoe meer die geraadpleegd zal worden. Het is een opwaartse spiraal.
Verplaats je eens in de maand of zo in de schoenen van de recruiters en zoek jezelf online op. Ruim alles op wat je carrière in de weg kan staan.
Als je online aanwezigheid over jou spreekt, dan doen de bedrijven waarmee u wilt samenwerken dat ook. Draai de rollen dus om: zoek online naar deze bedrijven en kom meer over ze te weten. U zult hun waarden, hun functies, hun projecten en hun werknemers in een ander licht zien. Deze informatie zal je helpen bij je sollicitaties en zal je een idee geven of een omgeving al dan niet geschikt voor jou zou kunnen zijn.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerMet het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival
Lees meerOp 1 januari 2024 veranderde de regelgeving rond flexi-jobs. Er kwamen nieuwe sectoren bij en de minimumlonen en werkgeversbijdragen zijn aangepast. Lees verder voor de details en voordelen van de belangrijkste nieuwigheden.
Lees meer