FAQ

FAQ Vragen over unieke situaties

Buitenland werken

Kan ik via Amplo een contract krijgen, ook al gaat de prestatie door in het buitenland? 

Uiteraardkan dat. Belangrijk is dat je alle nodige gegevens én ook de locatie doorgeeft aan je Amplo-consulent, zodat die zeker op je contract vermeld staan.  

Kan ik via Amplo een contract krijgen voor een buitenlandse opdrachtgever? 

Ook dit kan. Alleen is het daar nog belangrijker dat we alle gegevens van de opdrachtgever op voorhand kennen én dat de factuur vooraf betaald wordt. Als je de info goed op voorhand doorgeeft, kunnen we alles tijdig in orde brengen. 

Ben ik verzekerd in het buitenland? 

Als je via Amplo een arbeidscontract in het buitenland hebt, dan ben je verzekerd via onze arbeidsongevallenverzekering. Indien je een ongeluk hebt, dan moet je je Amplo-consulent nog steeds binnen de dag verwittigen en een arts raadplegen. Ook voor reisdagen ben je, mits aangifte, verzekerd.  

Gelden de wettelijke minimumlonen ook in het buitenland?

Als je in het buitenland gaat werken, informeren wij naar de minimumlonen in het betreffende land. Als wettelijke werkgever moeten we ons houden aan de wettelijke barema’s van het land van tewerkstelling.  

Wat is een A1 en wat met je sociale zekerheid? 

Een A1-document is een formulier dat wij voor jou aanvragen bij de sociale zekerheid om je detachering naar het buitenland te regelen. Dit formulier verklaart dat je tijdens je opdracht onderworpen blijft aan de Belgische sociale zekerheid en dat ook opdrachten in het buitenland bijdragen aan je sociaal statuut. 

Hoe zit het met mijn belastingen? 

We kunnen je maximum 183 dagen per jaar detacheren om in het buitenland gaan werken. Indien je minder dan 183 dagen per jaar tewerkgesteld bent in het buitenland, blijf je onderworpen aan de Belgische personenbelastingen betaal je dus belastingen in België op je buitenlands inkomen. Voor sommige (artistieke) opdrachten werd een uitzonderingvoorzien en mag het land van tewerkstelling de belasting heffen. In dat geval moet je ook deze inkomsten in België aangeven, maar worden deze bij de eindafrekening niet nog eens belast.  

Heb ik recht op de terugbetaling van onkosten in het buitenland?

Je kan voor tewerkstellingen in het buitenland een onkostenvergoeding krijgen. Deze onkosten noemt men doorgaans een séjour. Dit kan via een forfaitaire vergoeding die maaltijdkosten en kleine uitgaven (transport ter plaatse, drank, lokale telefoongesprekken, …) dekt. Het bedrag dat Amplo je via een forfait maximaal mag toekennen, varieert afhankelijk van je omstandigheden en het landwaar je naartoe gaat. Maar je kan ook de reële kosten terugbetaald krijgen, houd dan zeker de onkostenbewijzen bij. 

Ziekte en te laat

Wat moet ik doen als ik ziek ben?

Als uitzendkracht heb je in geval van afwezigheid door ziekte recht op gewaarborgd loon voor de dagen die onder contract staan. De voorwaarde is wel dat je minstens 30 (kalender)dagen anciënniteit hebt.*  

Heb je niet genoeg anciënniteit, of loopt je ziekte nog door na je contract, dan kan je terecht bij je ziekenfonds voor een ziekte-uitkering 

Om recht te hebben op gewaarborgd loon of een uitkering van de mutualiteit, volg je onderstaande stappen: 

  1. Verwittig onmiddellijk je opdrachtgever én Amplo-consulentvan je afwezigheid. Enkel als Amplo op de hoogte is van de afwezigheid, kan je eventueel gewaarborgd loon ontvangen. 

  1. Verwittig je mutualiteit voor het geval je niet genoeg anciënniteit zou hebben voor gewaarborgd loon via Amplo of als je ziekte langer zou duren dan je Amplocontract. 

  1. Ga meteen naar je huisarts en vraag een doktersattest vanaf de datum van jouw ziekte. Let op je arts mag geen ziektebriefje in het verleden opmaken. Laat de huisarts voor je mutualiteit ook een ‘Getuigschrift van Arbeidsongeschiktheid’ invullen – ook wel een ‘vertrouwelijke’ genoemd. Dit document kun je verkrijgen via je ziekenfonds. Het getuigschrift moet binnen de twee kalenderdagen via de post verstuurd worden naar je mutualiteit. 

  1. Bezorg je Amplo-consulent binnen de 48 uur je doktersbriefje. Breng je het te laat binnen, dan heb je maar recht op gewaarborgd loon vanaf de datum dat het doktersbriefje werd overhandigd of verstuurd.  Let wel de dagen waarvoor het attest te laat is ontvangen, tellen wel mee voor het aantal ziektedagen. 

  1. Wordt je ziekte verlengd?Doorloop alle bovenstaande stappen opnieuw. 

* Anciënniteit in de uitzendsector begint opnieuw te tellen na elke werkonderbreking van meer dan 7 kalenderdagen.  

Wat moet ik doen als ik niet (op tijd) op mijn werk geraak?

Wanneer je door overmacht niet (op tijd) op je werk raakt: 

  • Bel je meteen je opdrachtgever én je Amplokantoor.  

  • Dien je een schriftelijke verklaring in bij je Amplo-consulent. Daarin beschrijf je wat er gebeurd is en welke inspanningen je leverde om toch nog op tijd op het werk te raken. 

Je hebt recht op gewaarborgd loon als je aan deze vijf voorwaarden (tegelijkertijd!) voldoet: 

  1. De ‘onvoorziene omstandigheden’ liggen volkomen buiten je wil. Ze moeten je als het ware ‘overvallen’, zoals autopech of een volslagen onverwachte sneeuwbui. Je moet bovendien alle mogelijke moeite doen om, ondanks de onvoorziene omstandigheden, toch nog (op tijd) op het werk te raken.  
    Voorspelde het KMI een dag op voorhand zware sneeuwval? Dan ligt een gewaarborgd loon moeilijker. Je had immers de tijd om een alternatief plan te bedenken. 
  2. De reden waarom je te laat of niet op het werk arriveert, moet zich voordoen op je werktraject. Sneeuwt het in Luik, maar woon je in Gent en werk je in Antwerpen? Dan heb je geen geldige reden voor een gewaarborgd loon. 
  3. Je moet je op de normale manier en op het normale tijdstip naar je werk zijn vertrokken, zoals je altijd doet.  
  4. Het moet gaan om een normale arbeidsdag. Het moet dus wel degelijk gepland zijn dat je die dag zou werken.  
  5. Je moet arbeidsgeschikt zijn

Wat moet ik doen bij een arbeidsongeval?

Hoe vermijd ik arbeidsongevallen?

Ten eerste is het belangrijk dat jegoed uitgerust bent zodat je je job altijd aandachtig en geconcentreerd kan blijven doen. 

Voor je aan een opdracht begint, krijg je van Amplo een werkpostfiche die overeenstemt met de functie die je zal uitoefenen. Dit document is het resultaat van een risicoanalyse voor de functie, uitgevoerd door de opdrachtgever. Deze fiche informeert je over de uit te voeren taken, de vereiste opleiding of getuigschriften, eventuele gezondheidscontroles en verplichte individuele beschermingsuitrustingen. Het is dus belangrijk dat je deze fiche aandachtig leest alvorens je aan het werk gaat. Amplo stelt in haar kantoren steeds helmen, handschoenen en veiligheidsschoenen ter beschikking. 

Zorg ervoor dat je de voorschriften van je opdrachtgever goed begrijpt voor je aan de opdracht begint en stel vragen indien je er hebt: wat zijn de noodprocedures? Waar bevindt zich het EHBO-kistje? Weet je hoe je het technisch materiaal moet bedienen? 

Wat doe ik bij een arbeidsongeval?

Word je ondanks de preventieve maatregelen toch slachtoffer van een arbeidsongeval, dan word je bijgestaan door onze verzekering bij Ethias. Deze dekt jou voor alle fysieke gevolgen van het ongeval opgelopen door en tijdens je prestatie en tijdens de verplaatsing van en naar je opdrachten. 

  • Informeer je consulent(e) bij Amplo zo snel mogelijk en binnen de 48 uur over het ongeval. Verwittig ook je ziekenfonds.
  • Wij sturen je een ‘voorlopige ongevalsaangifte en we vragen je om daarop de omstandigheden van het ongeval gedetailleerd te beschrijven. Deze informatie zal als basis dienen voor de officiële aangifte bij onze verzekeraar.
  • We geven je ook een ‘medisch attest van eerste vaststelling' dat je laat invullen door de eerste arts die je onderzoekt na het ongeval.
  • Zodra je consulent(e) bij Amplo alle informatie gekregen heeft, dient hij/zij een aangifte in bij onze verzekeraar. Op basis van de doorgestuurde gegevens zal de verzekeraar dan onderzoeken of je ongeval beschouwd kan worden als een arbeidsongeval:  
    • Wordt je ongeval aanvaard als een arbeidsongeval, dan heb je recht op een vergoeding voor de opgelopen kosten en voor het eventuele inkomensverlies; 
    • Wordt je ongeval niet beschouwd als een arbeidsongeval, dan behandelen we het als arbeidsongeschiktheid, zoals bij ziekte. Dat betekent dat Amplo je een gewaarborgd loon zal betalen, op voorwaarde dat je over voldoende anciënniteit beschikt. Daarna kan je terecht bij je ziekenfonds.

Geboorte

Wat moet ik doen wanneer ik een kind krijg?

Sinds 1 januari 2019 heeft elke Belgische regio een eigen systeem voor kinderbijslag. In Brussel en Wallonië gelden de nieuwe voorwaarden voor kinderen geboren vanaf 1 januari 2020. 

  • Woon je in Vlaanderen: dan voorziet de overheid in een zogenaamd Groeipakket voor je kind. Dit Groeipakket bestaat uit het startbedrag (het vroegere kraamgeld of geboortepremie), het basisbedrag en de schoolbonus.
    Het startbedrag een eenmalige premie die ouders krijgen bij de geboorte van een kind. Een fijne extra die je zeker kan gebruiken.

    Je kan het startbedrag ten vroegste vier maanden voor de uitgerekende geboortedatum aanvragen, en tot vijf jaar na de geboorte. De aanvraag doe je bij een aanbieder van het Groeipakket naar keuze: https://www.groeipakket.be/nl/5-uitbetalers. Ook bij een adoptie kan je een startbedrag aanvragen.

    Nadat je het startbedrag aangevraagd hebt, ontvang je vanaf de geboorte van je kindje ook maandelijks het basisbedrag van 176,66 euro ter ondersteuning van de opvoeding van je kind.

    Daarnaast ontvang je jaarlijks in augustus nog een extra bedrag als financieel duwtje in de rug voor het nieuwe schooljaar: dit is de schoolbonus. Het bedrag van de schoolbonus is afhankelijk van de leeftijd, maar je ontvangt deze wel al vanaf het eerste jaar waarin je kind is geboren. het geld van de schoolbonus wordt automatisch mee gestort met het basisbedrag in augustus. 
  • Woon je in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: je kan het kraamgeld aanvragen via dit online formulier: https://famiris.brussels/nl/kraamgeld-aanvragen/#calculator. In Brussel kan je het kraamgeld ten vroegste aanvragen vanaf de zesde maand van de zwangerschap tot drie jaar na de geboortedatum.

    Nadat je het kraamgeld hebt aangevraagd, ontvang je vanaf de geboorte van je kindje ook maandelijks kinderbijslag. In Brussel gaat het niet om een vast bedrag per kind, maar wordt gekeken naar het gezinsinkomen en de gezinssituatie. Het bedrag verhoogt wanneer het om een tweede of derde kind gaat, en ook vanaf 12 en 18 jaar komt er wat bij. Hoe het voor jouw situatie precies zit, kan je hier berekenen: https://famiris.brussels/nl/kinderbijslag-berekenen/#calculator 

    Daarnaast ontvang je jaarlijks in augustus nog een extra bedrag als financieel duwtje in de rug voor het nieuwe schooljaar: dit is de
    schoolbonus. Het bedrag van de schoolbonus is afhankelijk van de leeftijd, maar je ontvangt deze wel al vanaf het eerste jaar waarin je kind is geboren. het geld van de schoolbonus wordt automatisch mee gestort met het basisbedrag in augustus. 
  • Woon je in Wallonië: dan kan je de geboortepremie aanvragen via https://primedenaissance.wallonie.be/. Dit kan ten vroegste in de 24e week van je zwangerschap, tot vijf jaar na de geboorte.  

    Nadat je het kraamgeld hebt aangevraagd, ontvang je vanaf de geboorte van je kindje ook maandelijks kinderbijslag of
    allocations familiales. In Wallonië gaat het niet om een vast bedrag per kind, maar wordt er gekeken naar het gezinsinkomen, de gezinssituatie en de leeftijd van het kind. Een opsomming van de verschillende supplementen vind je hier: https://www.famiwal.be/accedez-aux-themes/calculez-le-montant-de-vos-allocations-familiales/resume-des-montants. Daarnaast ontvang je jaarlijks in augustus nog een extra bedrag als financieel duwtje in de rug voor het nieuwe schooljaar: le supplément d’âge annuel. Het bedrag van de schoolbonus is afhankelijk van de leeftijd, maar je ontvangt deze wel al vanaf het eerste jaar waarin je kind is geboren. het geld van de schoolbonus wordt automatisch mee gestort met het basisbedrag in augustus.

Hoe vraag ik moederschapsrust aan, of geboorteverlof voor vaders en meemoeders?

Word je binnenkort mama of papa? Breng dan zo snel mogelijk je mutualiteit op de hoogte. Je mutualiteit zal je namelijk voor de aanvraag van jouw uitkering voor geboorteverlof of moederschapsrust een inlichtingenblad bezorgen. Een deel van dit blad moet je zelf invullen, een deel moet door Amplo – je officiële werkgever – worden ingevuld. Als je ons dit blad doorstuurt, bezorgen wij rechtstreeks ons deel van de info aan je mutualiteit. 

Partners van bevallen vrouwen, dus niet enkel vaders maar ook meemoeders, hebben recht op 10 dagen geboorteverlof (het vroegere “vaderschapsverlof”). Je hebt vier maanden om deze verlofdagen op te nemen, te rekenen vanaf de dag van de bevalling. Dat hoeft niet noodzakelijk in een aaneengesloten periode te zijn. 

De eerste drie verlofdagen krijg je je volledige loon door Amplo betaald, de volgende zeven ontvang je een uitkering van je mutualiteit, die komt op 82% van je brutoloon. Belangrijk is dat je ons zo snel mogelijk laat weten wanneer je kindje geboren werd (door ons een kopie van het geboortebewijs te bezorgen) en op welke dagen je graag de 10 dagen geboorteverlof zou nemen zodat we voor deze dagen tijdig een contract kunnen opmaken en we de geboortedatum kunnen bevestigen aan de mutualiteit.  

Als kersverse mama kan je 15 weken moederschapsrust (of zwangerschapsverlof) nemen. Bij een tweeling is dit 17 weken, bij een meerling 19 weken. Je mag stoppen met werken vanaf zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. Zeven kalenderdagen voor de uitgerekende bevallingsdatum ben je verplicht te stoppen, negen weken moet je sowieso nemen na de bevalling. 

Je moederschapsrust wordt volledig betaald door het ziekenfonds, hiervoor is het niet nodig om onder contract te staan bij Amplo. De eerste 30 dagen bedraagt de uitkering 82% van je brutoloon, daarna wordt dat maximum 75%. Aan ons – je wettelijke werkgever – overhandig je wel een medisch attest met je uitgerekende datum zodat we hiermee rekening kunnen houden. We horen het ook graag wanneer je kindje geboren is, zodat we de geboortedatum kunnen bevestigen aan de mutualiteit. 

Nacht werk

Wat moet ik doen als ik ’s nachts moet werken?

Alle werk tussen 20u ’s avonds en 6u ’s morgens noemen we nachtarbeid. En nachtarbeid is verboden in België. In principe. Maar zoals freelancers, werknemers en opdrachtgevers in de creatieve sectoren maar al te goed weten: geen regels zonder uitzonderingen … 

Wat zegt de wet? 

Er gelden heel wat afwijkingen op de algemene regels over nachtarbeid. Onder bepaalde omstandigheden wordt het uiteraard wél toegelaten. Denk aan ziekenhuizen, hotels, tankstations, uitzonderlijke situaties zoals de opmaak van een inventaris, enzovoort. Het toegestane nachtwerk kan binnen die ondernemingen worden ingevoerd volgens de specifieke procedures die daarvoor bepaald werden. 

Nachtwerk in de creatieve sector 

In sectoren waarin de aard van het werk of de activiteiten nachtwerk rechtvaardigt, zijn dus uitzonderingen mogelijk.  Voor onder andere de audiovisuele sector en de podiumkunsten is dat zeker het geval. Op- en afbouw van festivals, klaarmaken van filmsets, nachtopnames of optredens gebeuren bijna standaard in de late (of vroege) uurtjes van de dag. 

Dit zijn de specifieke regels per Paritair Comité: 

PC 227 – Audiovisuele sector 

In de audiovisuele sector is nachtwerk toegestaan als de werkgever een toeslag betaalt (met een minimum van 50%) of als er een compensatie in het brutoloon is voorzien. Je kan ook vragen om deze toeslag te laten omzetten in recuperatiedagen. Die opleg valt niet te cumuleren met eenloontoeslag voor zon- en feestdagen. 

OPGELET: Voor televisieomroepen, facilitaire bedrijven en productiehuizen gelden de regels van nachtarbeid voor prestaties tussen 01u00 en 06u00. Voor radio-omroepen zelfs maar tot 05u00. 

PC 303.01 – Filmsector 

Specifiek in de filmsector wordt nachtarbeid toegelaten, maar enkel wanneer er tussen twee werkperiodes een onderbreking is van minstens 11 uur. 

Voor machinisten, elektriciens of decorbouwers mag de onderbreking tot 10 uur worden herleid bij prestaties tijdens de overgang dag-nacht, nacht-dag. 

PC 304 – Podiumkunsten 

In de ”ondernemingen van openbare vertoningen en vermakelijkheden” (lees: theaterhuizen, muziekfestivals, dansgezelschappen, enzovoort) is nachtarbeid voor meerderjarigen toegestaan. 

LET OP! Jongeren mogen niet werken tussen 20u en 6u tenzij ze worden tewerkgesteld als figurant of acteur in uitvoeringen of opnames. In PC 303.01 mag dat tot 22u, in PC 227 zelfs tot 23u op voorwaarde dat er nog openbaar vervoer is naar hun adres of de werkgever hun werkelijke kosten terugbetaalt. 

Pensioen

Wat moet ik doen als ik wil bijverdienen na mijn pensioen?

Onbeperkt bijverdienen na je pensioen 

Wanneer je de wettelijke pensioenleeftijd (op dit moment is dat 65 jaar) bereikt hebt, 
OF 45 jaren loopbaan kan aantonen, 
OF een overgangsuitkering voor weduwen en weduwnaars ontvangt, kan je onbeperkt bijverdienen als werknemer na je pensioen. Dat betekent dat je dus je opgebouwde pensioen ontvangt en daarbovenop ook nog opdrachten als werknemer mag uitvoeren. Op die manier kan je op je eigen tempo nog een centje bijverdienen, zonder je pensioenrechten te verliezen.  

Amplo verzorgt ook in dit geval nog steeds je contracten. Op deze inkomsten betaal je wel de sociale bijdragen en belastingen, maar je bouwt op dit moment geen extra pensioenrechten meer op. 

  • Ben je jonger dan 65 of heb je geen 45 jaar loopbaan opgebouwd? Dan moet je in sommige gevallen wel rekening houden met striktere regels. Je zal de grens van je toegelaten beroepsinkomsten in de gaten moeten houden. Het bedrag waar je dient onder te blijven, hangt af van je gezinslasten, het soort werk dat je doet en de aard van je pensioen. Via de website van de Pensioendienst kan je nakijken welk bedrag voor jou van toepassing is. 
    >> Als artiest mag je in dit geval trouwens onbeperkt bijverdienen!
  • Verdien je toch meer en overschrijd je de inkomensgrens, dan wordt je pensioen gedurende het jaar van de overschrijding evenredig verminderd. Verdiende je bijvoorbeeld 25% meer dan de inkomensgrens, dan zal je pensioen met 25% verminderd worden. 
    Als gepensioneerde ouder dan 65 moet je je beroepsactiviteit meestal niet aangeven. Er zijn wel enkele uitzonderingen die je ook kan terugvinden op de website van de FPD.

Niet met pensioen op 65 

Als werknemer ben je niet verplicht om met pensioen te gaan op de leeftijd van 65. Natuurlijk moet je werkgever wel akkoord gaan. In dat geval kan je blijven werken en je pensioenaanvraag indienen op het moment dat je effectief wil stoppen.

  • Als je wel een loopbaan van 45 jaar achter te rug, bouw je geen verdere pensioenrechten meer op. 
  • Als je nog geen loopbaan van 45 jaar hebt maar wel de leeftijd van 65 hebt, bouw je gedurende de periode dat je langer aan de slag bent extra pensioen op tot je aan het equivalent van een 45-jarige loopbaan zit. Dit geldt enkel als je nog geen pensioensaanvraag hebt gedaan. Van zodra je de aanvraag doet omdat je 65 bent, bouw je geen rechten meer op, ongeacht het aantal werkjaren.
  • Ontvang je een sociale uitkering op het moment dat je de pensioenleeftijd van 65 bereikt, dan heb je geen keuze: je uitkering wordt stopgezet en je valt automatisch terug op je pensioen.