FAQ

Organisaties

Ben je als organisatie op zoek naar informatie over Tax Shelter?

Wat is de Tax Shelter?

  • De Belgische Tax Shelter is een fiscale stimulans voor Belgische bedrijven of bedrijven die in België gevestigd zijn om te investeren in audiovisuele producties. Wegens het grote succes is deze ruling sinds 2017 ook uitgebreid naar de podiumkunsten waarvoor grotendeels dezelfde regels gelden.  
  • De Tax Shelter bestaat al sinds 2003, maar werd in mei 2014 ingrijpend hervormd om de regels transparanter te maken, investeerders beter te beschermen en misbruik te voorkomen. Sinds 1 januari 2015 houdt een Tax Shelter-investering geen aankoop van rechten (60%) of het toekennen van een lening (max 40%) meer in, maar bedrijven kopen nu een tax shelter attest van productiehuizen voor een welbepaalde productie 
  • Voorafgaand aan de start van een productie wordt een raamovereenkomstopgesteld tussen het productiehuis en het investerende bedrijf. Bij ondertekening ontvangt het bedrijf een voorlopige vrijstelling van de vennootschapsbelasting van 356% (AJ2020) of 421% (vf. AJ2021) van het geïnvesteerde bedrag op zijn belastbare winst voor de geldende fiscale periode (*). Het bedrijf heeft 3 maanden de tijd om de sommen te storten op de rekening van het productiehuis. 
  • Het productiehuis engageert zich om de ontvangen sommen te besteden aan productiekosten die rechtstreeks (70%) en onrechtstreeks (max. 30%) met de productie te maken hebben en houdt zich hierbij aan een aantal bestedingsregels opgesteld door de federale overheid. 
  • FOD Financiën controleert na oplevering van de productie (max. 18 maanden, of 24 maanden voor animatiefilms) of de Tax Shelter gelden correct werden besteed en rijkt in dat geval een Tax Shelter attest uit. Met dit attest kan het investerende bedrijf de voorlopige belastingvrijstelling omzetten in een permanente vrijstelling. 
  • Concreet (voorbeeld obv. AJ 2021): stel dat een bedrijf 100.000 euro investeert in een audiovisuele productie, dan kan er 421.000 euro van de belastbare bedrijfswinst voorlopig vrijgesteld worden van de vennootschapsbelasting (25%). Dat levert een netto voordeel van 5,25% op, aangezien er €105.250 aan belastingen wordt bespaard (421.000 x 0,25). 
  • Bijkomend kan het productiehuis een rente uitkeren op het geïnvesteerde bedrag over een periode van maximum 18 maanden (4,5% + Euribor) waardoor het totale netto financiële rendement voor het investerende bedrijf nog verhoogd kan worden naar 10% of meer. 
  • De valkuil is natuurlijk dat FOD Financiën het Tax Shelter-attest niet of slechts voor een gedeeltelijke som uitreikt omdat de uitgaven niet correct zijn gebeurd. Een goede opvolging van de bestedingsregels en correcte facturatie zijn dus van groot belang. 

(*) Voormeld percentage wordt verhoogd tot 421% voor investeringen gedaan vanaf aanslagjaar 2021. Deze vrijstelling is van toepassing op maximaal 50% van de belastbare gereserveerde winst van uw vennootschap, met een maximumbedrag van € 1.000.000 per belastbare periode. 

Welke productiehuizen / producties kunnen werken met Tax Shelter?

Om Tax Shelter-attesten te kunnen aanbieden als investeringsopportuniteit moet een productiehuis erkend worden door FOD Financiën. Het bedrijf moet als hoofdactiviteit audiovisuele producties maken. Hiervan uitgesloten zijn de Belgische of buitenlandse televisieomroepen en de productiehuizen die hieraan verbonden zijn. 

Niet alle audiovisuele producties komen in aanmerking voor Tax Shelter fondsen. Enkel de productie en exploitatie van films, animatiefilms en documentaires bedoeld voor de bioscoop, fictieseries, films en documentaires bedoeld voor televisie en jeugd- of kinderfictie met een educatieve inhoud kunnen op deze manier investeerders aantrekken. 

Het is dus niet zo dat een individuele audiovisuele kunstenaar aanspraak kan maken op Tax Shelter-fondsen voor het creëren van een audiovisueel werk dat niet bestemd is voor commerciële exploitatie. De Tax Shelter beoogt dus geen patronaat te zijn voor kunstenaars, maar wil groei en professionalisering van de audiovisuele sector bewerkstelligen en daarmee ook jobs creëren. 

De Tax Shelter kan gebruikt worden voor Belgische producties, maar ook voor internationale coproducties met België. 

Zeer concreet betekent dit dat de lonen van werknemers en zelfstandigen (personenbelasting of belasting van niet-inwoners) of facturen van vennootschappen onderhevig aan de Belgische vennootschapsbelasting in aanmerking genomen worden voor het Tax Shelter-attest. Naast jobcreatie door groei van de audiovisuele sector wordt er dus ook gemikt op onrechtstreekse belastinginkomsten voor de Belgische staat. 

Zijn Amplocontracten Tax Shelter-proof?

Niet alle onderdelen van de factuur van een SBK zijn uitgaven die in aanmerking genomen worden voor een Tax Shelter-attest. Het is dus van groot belang dat de facturen correct en voldoende gedetailleerd worden opgesteld zodat er op basis hiervan een correcte inschattingkan gebeuren van de uiteindelijke waarde van het attest. Enkele belangrijke vermeldingen zijn bijvoorbeeld de identiteit en functie van de werknemer, de datums waarop de prestaties geleverd werden en de naam van de productie waaraan er werd gewerkt. 

Komt de vergoeding van onkosten voor vervoer en accommodatie aan werknemers in aanmerking? Hoe zit het met de uitbetaling van auteursrechten aan artiesten? Behoren maaltijdcheques tot de in aanmerking komende onkosten? En de terugbetaling van de kosten eigen aan de werkgever? En wat met de beheersvergoeding van het SBK zelf? Is het belangrijk dat er aparte facturen worden opgesteld voor kosten die al dan niet in aanmerking komen? 

Als productiehuis kan je met dergelijke vragen steeds bij ons terecht. Ons Tax Shelter-team buigt zich  regelmatig over dergelijke kwesties en heeft voldoende ervaring opgebouwd om op bovenstaande vragen en de meeste knelpunten een antwoord te bieden. Als grootste HR-specialist voor de creatieve sector hebben we jarenlange ervaring met Tax Shelter. Doe dus gerust beroep op uw Amplo-consulent! 

 

Hoe werkt de Tax Shelter voor de podiumkunsten

Wegens het succes in de audiovisuele sector werd in februari 2017 de Tax Shelter-regeling uitgebreid naar de podiumkunsten. Ook productiehuizen met als voornaamste activiteit het maken van theater-, dans-, klassieke muziek-, circusvoorstellingen of totaalspektakels, kunnen fondsen werven door het verkopen van fiscale voordeelattesten aan investerende bedrijven.  

De regels en voordelen voor investerende bedrijven zijn grotendeels hetzelfde als in de audiovisuele sector.   

De Tax Shelter-wetgeving bepaalt het bedrag dat een vennootschap aan een belegging in Tax Shelter mag besteden. Het vertrekpunt van de berekening is de gereserveerde winst in het jaar van de vrijstelling.  De gereserveerde winst is dat deel van de winst dat naar de reserves wordt overgedragen in het betrokken belastingjaar (eventuele dividenden zijn er dus van uitgesloten).  

Tax Shelter laat een onderneming toe om maximaal 50% van haar gereserveerde winst vrij te stellen van belasting, met een maximum van €1.000.000 per vrijstelling, per jaar en per onderneming. Aangezien de Tax Shelter-vrijstelling 421% van de belegde som bedraagt, is de maximaal toegelaten belegging in Tax Shelter gelijk aan de Tax Shelter-vrijstelling gedeeld door 4,21 voor een Belegger die zijn boekjaar ten vroegste op 1 januari 2020 aanvat. 

Komt mijn productiehuis in aanmerking voor Tax Shelter?

Is de voornaamste activiteit van jouw organisatie het maken van (podium-)spektakels in één van deze schone kunsten*? Dan kan je je laten erkennen door FOD Financiën om aanspraak te maken op Tax Shelter-fondsen. Het maakt geen verschil of je je hebt georganiseerd als bedrijf met winstoogmerk, of je werkt met een vzw. Vzw’s moeten er wel rekening mee houden dat ze in 3 jaren vanaf de ondertekening van de raamovereenkomst onderworpen zullen worden aan de vennootschapsbelasting. Boek je winst, dan betaal je daar dus belastingen op.  

Let op! Organisaties die bijvoorbeeld structurele subsidies ontvangen, moeten hun reserves aan het einde van een boekjaar als winst beschouwen, én er dus vennootschapsbelasting op betalen. Daar tegenover staat dan wel dat er veel meer geld voorhanden is om de productie in elkaar te steken en exploiteren. 

*theater-, circus-, straattheater-, opera-, klassieke muziek-, dans- of muziektheaterproducties. Musical- en balletvoorstellingen zijn hierin inbegrepen, evenals de productie van een totaalspektakel.  

Opvallende afwezige: alle andere vormen van muziek. Helaas is het dus niet zo dat je als beginnende band geld kan verwerven via een Taks Shelter om je nieuwe plaat te betalen.  

Wil je je laten erkennen door FOD Financiën? Dan dien je je dossier in bij de minister van Financiën. Er bestaat geen standaardformulier om de aanvraag in te dienen. Je moet dus zelf je dossier samenstellen.  

Enkele belangrijke zaken die zeker in je dossier moeten zitten, zijn een kopie van de laatste statuten van je organisatie en een uitgeschreven en getekende engagementsverklaring dat je de Tax Shelter-wetgeving zal naleven. 

Komt mijn project in aanmerking voor Tax Shelter?

In lijn met de regels voor de audiovisuele sector worden Tax Shelter-attesten afgeleverd per project/productie. Wanneer je als productiehuis je erkenning van FOD Financiën hebt verkregen moet je in een tweede stap dus ook de productie laten erkennen, ditmaal door de bevoegde Gemeenschap.  Zij leveren een eerste voorlopige certificaat af, waarmee je dan zelf of via een erkende tussenpersoon op zoek kan gaan naar investeerders en raamovereenkomsten kan afsluiten. 

Een online aanvraag indienen om je podiumwerk te laten erkennen kan hier.

In de Vlaamse gemeenschap zijn volgende elementen bepalend voor de erkenning: 

  • Het werk moet nieuw zijn of het moet een herinterpretatie van een bestaand werk zijn: de herneming van een bestaand werk komt niet in aanmerking. Het scenario, de tekst, de regie of de scenografie moeten dus van eigen makelij zijn. De herinterpretatie van een bestaand werk, door bijvoorbeeld een nieuwe enscenering, kan dan weer wel. 
  • De creatie (inclusief repetities) vinden plaats in de Europese Economische Ruimte. 
  • Zoals eerder vermeld komen enkel volgende podiumdisciplines in aanmerking: theater-, circus-, straattheater-, opera-, klassieke muziek-, dans- of muziektheaterproducties, met inbegrip van musical en ballet, evenals de productie van een totaalspektakel. 
  • Het werk gaat op een bepaalde datum in première en die première vindt plaats in België of in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte. Bovendien verwacht het departement Cultuur, Jeugd en Media ten minste 3 weken voor de première een uitnodiging in de bus. 

Zijn er regels over de besteding van Tax Shelter-geld?

Investeerders gevonden? Dan kan je vanaf nu dat investeringsgeld nuttig besteden aan onkosten die rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben met de productie en exploitatie van het erkende podiumwerk.  

Let wel, er staat een “vervaldatum” op het Tax Shelter-geld. Om in aanmerking te komen voor het Tax Shelter-attest moeten alle onkosten gemaakt worden in de 24 maanden vóór, tot maximum 1 maand na de première. Een tournee mag dus niet langer dan een maand duren, alle volgende uitgaven komen niet in aanmerking. Bovendien mag het Tax Shelter-geld maximaal 50% van het totaalbudget van de productie uitmaken. Er zullen dus nog via andere kanalen fondsen moeten worden geworven. Dat kunnen bijvoorbeeld subsidies of privé-investeringen zijn. 

Welke kosten komen in aanmerking?

Net zoals in de audiovisuele sector zijn kosten steeds beroepsinkomsten onder het gewone stelsel van aanslag (belastbaar in de personenbelasting, vennootschapsbelasting of belasting voor niet-inwoners). 

Dit kunnen uitgaven zijn die rechtstreeks verbonden zijn met de productie en exploitatie zoals onder andere:  

  • De vergoedingen van medewerkers: vast personeel, freelancers,  zelfstandige dienstverleners, … Of het nu artiesten, geluidstechniekers, acrobaten of regisseurs zijn doet er niet toe, zolang hun beroepskosten maar vallen onder het gewoon stelsel van aanslag.  Daar vallen de facturen van een SBK dus ook onder.
  •  Alle kosten met betrekking tot het decor en de aankleding van de productie. Ook de technische middelen voor het geluid, de belichting of speciale effecten vallen hieronder. 
  • Onkosten voor transport, vervoer en accommodatie (beperkt tot 25%). 
  • Huur van repetitie- en voorstellingsruimte. 
  • Kosten van affiches, flyers, de website voor de specifieke podiumproductie en andere exploitatiekosten. 
  • Uitgaven die niet rechtstreeks verbonden zijn met de productie en exploitatie, zoals kosten van firma’s die administratief, financieel of juridisch advies verlenen, of kosten die inherent zijn aan de financiering zoals interesten, garantiekosten, commissielonen, representatiekosten.

Wat doe ik als het werk is afgerond?

Na voltooiing van het werk vraag je als producent via Kiosk een tweede, definitief certificaat aan bij de bevoegde Gemeenschap. In dat certificaat verklaart de Gemeenschap dat de productie voltooid werd, dat de Tax Shelter-middelen niet meer dan 50% van het totale budget uitmaakten, en dat deze middelen werden aangewend voor het tot stand brengen, het uitvoeren en de exploitatie van het podiumwerk. 

Vervolgens controleert de FOD Financiën in een laatste stap de in aanmerking komende onkosten. Dit bepaalt de uiteindelijke waarde van het Tax Shelter-attest, en de mate waarin de voorlopige vrijstelling van het geïnvesteerde bedrag in de vennootschapsbelasting voor de investerende bedrijven ook een permanente vrijstelling zal worden. 

Oprichting van een vzw

Is de oprichting van een vzw iets voor mij?

In de (socio-)culturele en creatieve sectoren worden met regelmaat vzw’s opgericht. Het is van groot belang om dit enkel te doen wanneer deze organisatievorm echt geschikt is voor jouw doeleinden. Vzw’s worden niet altijd gebruikt waarvoor ze dienen.  

Is een vzw iets voor mij?

Een Vereniging Zonder Winstoogmerk of vzw, is in de eerste plaats een goed idee wanneer je als collectief een aantal dingen wil vereenvoudigen: facturen sturen naar een organisator, geldstromen uit verschillende hoeken beheren en die (zowel juridisch als fiscaal) gescheiden houden van het persoonlijke vermogen van de leden. De aansprakelijkheid van de personen achter de vzw wordt zo aanzienlijk ingeperkt. 

Wat is een vzw juist?

Vereniging 

Een vzw bestaat steeds uit meerdere personen die samen een bepaald maatschappelijk nastreven. Een vzw oprichten kan dus nooit in je eentje. In principe moeten er minstens twee oprichters en één lid zijn vooraleer er sprake kan zijn van een vereniging. 

De oprichting van een vzw wordt officieel gemaakt in een oprichtingsakte. Een onderdeel van die akte zijn de statuten. Die hebben als doel om informatie te verstrekken over de identiteit van de stichters, de bevoegdheden van de algemene vergadering en de wijze van benoeming, ambtsbeëindiging en afzetting van de bestuurders. Maar het allerbelangrijkste in de statuten is de omschrijving van het maatschappelijk doel van de vereniging. Middelen van de vzw kunnen immers enkel aangewend worden voor de doelen waarvoor de vzw werd opgericht. 

De stichtende leden vormen het dagelijkse bestuur van de vzw. Ze hebben stemrecht op de algemene vergadering die minstens één keer per jaar moet ingericht worden. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wie er als oprichter in de vzw zit en op welke manier jullie beslissingen zullen nemen. 

Er kunnen steeds nieuwe leden toetreden tot de vzw. Wie lid kan worden, op welke manier, en of er al dan niet lidgeld moet betaald worden, wordt ook bepaald in de statuten. 

Zonder winstoogmerk 

Een vzw streeft eenpositieve verandering in de maatschappijna. Het heeft een maatschappelijk relevant doel en mag dus niet gebruikt worden om handel te drijven of als fiscaal voordelig alternatief voor het oprichten van een bedrijf. Het doel van de vzw en de middelen die gebruikt worden om dit te bereiken, staan wederom in de statuten omschreven. 

Betekent dit dat je geen winst mag maken met een vzw? Jawel! Om het vzw-project staande te houden, kan het zelfs essentieel zijn dat er winst wordt geboekt. Die winst mag alleen niet worden uitgekeerd aan de leden, maar dienst als investeringsmateriaal voor de projecten van de vzw. Zo kan je als band bijvoorbeeld materiaal aankopen (dat dan eigendom is van de vzw). Of je kan de leden ook uitbetalen voor een optreden via Amplo-contracten. 

Kan ik me laten bijstaan bij het oprichten van een vzw?

Kan mijn vzw best BTW-plichtig zijn? Welke verzekeringen moet ik afsluiten? Welke bepalingen neem ik zeker op in mijn statuten? Hoe ziet de praktische kant van de oprichting er precies uit? Wat zijn mijn verplichtingen na de oprichting?  

We verwijzen je hiervoor graag door naar Scwitch. Deze organisatie ondersteunt socioculturele organisaties in hun zakelijk beheer. Op hun website vind je heel veel praktische info over de oprichting van een vzw en een statutenbouwer om zelf aan de slag te gaan. Je kan ook een afspraak maken voor hulp op maat, of eerst je Amplo-consulent om raad vragen.