menu icon menu icon
blog - Kim Vandenhoeck

Efluenz helpt de influencer business te professionaliseren

30-10-2019

Lees hier het verhaal van Yasmin Vantuykom, CEO van influencer marketing agency Efluenz en winnaar van de ‘Promising Young Entrepreneur award’.

Bedrijven en merken vragen social media influencers om producten of diensten te promoten. Dit heet influencer marketing. Als influencer krijg je uitnodigingen voor events, leuke goodies of geld. Een influencer marketing agency matcht deze social media influencers met de juiste merken.

Yasmin vertelt openhartig over haar carrièrepad als onderneemster en over het reilen en zeilen achter de schermen van een influencer marketing agency.

Yasmin Vantuykom, CEO van influencer marketing agency Efluenz

Hoe werd je oprichtster van Efluenz?

Ik heb een diploma handelsingenieur en een manama in financieel risk management en startte mijn loopbaan als risk consultant bij Deloitte. Na 5 jaar ervaring in consultancy besloot ik om als social media experte aan de slag te gaan in bijberoep. Dit was in de periode dat de populariteit van Instagram pijlsnel de lucht in schoot. Het medium prikkelde mij echt dus volgde ik een aantal online trainingen. Na een half jaar als social media experte in bijberoep had ik de smaak volledig te pakken en vertrok ik voor een jaar naar Brazilië, vanwaar ik de social media accounts van enkele Belgische bedrijven beheerde. Bij terugkomst begon ik ook met het organiseren van mijn eigen Instagram workshops . Na 2 jaar als freelancer werd ik gecontacteerd door Startup Factory met de vraag of ik het zag zitten om mijn eigen influencer marketing agency op te richten. Ik was op dat moment klaar voor een volgende stap in mijn carrière en nam deze opportuniteit met open armen aan. Zo ontstond Efluenz, exact 1 jaar geleden.

Wat doet Efluenz exact?

Efluenz creëert online influencer marketing campagnes voor verschillende social media kanalen zoals Instagram, Facebook, YouTube en LinkedIn. Wij werken alleen met gecertifieerde influencers die een authentiek verhaal te vertellen hebben. Geen accounts met ‘fake followers’ dus. Efluenz werkt voor een campagne het creatieve concept van A tot Z uit en voegt de gepaste influencer toe aan het plaatje. Wij hebben een eigen database van 1.500 influencers in België, maar nemen ook campagnes voor het buitenland aan.

In welke sectoren hebben jullie zoal cliënteel?

Wij hebben klanten in verschillende sectoren. Zo hebben wij bijvoorbeeld al gewerkt voor Proximus, Alken-Maes, Domino’s Pizza, Live Nation, etc.

Wat komt er allemaal bij zo een campagne kijken?

Het begrijpen van de doelgroep van onze klant, het identificeren van een influencer met de juiste doelgroep en visie, opzetten van een creatief concept, opvolgen van de campagne en het rapporteren van de resultaten. Heel wat dus. Voor het uitkiezen van de juiste match kijken we zowel naar het profiel van de influencer als dat van zijn of haar volgers. We checken steeds de ‘demographics’ zoals leeftijd, geslacht, locatie en taal maar ook de interesses en de affiniteit met het merk. Of de influencer echt interesse heeft in het merk blijft ook een heel belangrijk element.

Waarom slaat influencer marketing zo aan?

Omdat het eigenlijk consumer to consumer reclame is. Het is zoals offline met je vrienden communiceren over een bepaald product, maar dan online en naar een eigen opgebouwde community. Daarnaast kan je anno 2019 op zoveel verschillende media de boodschap verspreiden. Niet alleen Instagram en Facebook, maar ook TikTok, YouTube en zelfs LinkedIn.

Op welke campagne ben je zelf het meest trots?

Op de campagne voor Domino’s Pizza. Het was een campagne met 10 macro influencers en uitsluitend video content. We hebben een half miljoen volgers van deze influencers naar een bepaalde website van Domino’s gekregen om te stemmen op hun favoriete influencer. Een geslaagde campagne en tevreden klant dus.

Hoe zie jij de toekomst van influencer marketing?

De toename van het belang van authenticiteit, creativiteit en nog meer nadruk op video content. Ook zie ik wel een marktplaats voor influencers op LinkedIn. Dit zijn dan zogenaamde ‘opinieleiders’ binnen hun vakgebied. Daarnaast hoop ik met Efluenz de influencer business nog meer te professionaliseren en verder uit te breiden naar het buitenland.

Efluenz helpt bedrijven met influencer marketing. Bij Amplo kan je terecht om je opdrachten als influencer professioneel aan te pakken.

Amplo helpt met de verloning van je auteursrechten en beeldrechten als influencer. Onze consulenten zorgen dat je administratief en financieel in orde bent. Zo ben jij zeker dat wat je verdient als influencer correct verloopt.

share this

blog

Als trotse partner van Anima, financiert Amplo de award voor Beste Studentenfilm.

Met het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival

Lees meer

blog

Flexi-jobs: wat verandert er in 2024?

Op 1 januari 2024 veranderde de regelgeving rond flexi-jobs. Er kwamen nieuwe sectoren bij en de minimumlonen en werkgeversbijdragen zijn aangepast. Lees verder voor de details en voordelen van de belangrijkste nieuwigheden.

Lees meer

blog

Als trotse partner van FFO, financiert Amplo mee de award voor Beste Kortfilm.

Met Een mild gebaar ontving regisseur Ann-Julie Vervaeke de prijs voor beste kortfilm op het afgelopen Filmfestival van Oostende. Amplo is een van de trotse sponsors van deze prijs.

Lees meer