blog
Amplo is trotse sponsor van illustratief & TUIGfestival.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerWerken met Amplo is werken met de vrijheid van een freelancer en de bescherming van een werknemer.
Er valt heel wat te zeggen over de arbeidsvoorwaarden in de audiovisuele sector. In juni 2019 hadden Mediarte, screen.brussels en Amplo het er uitgebreid over tijdens een boeiend debat, dat vandaag nog steeds relevant is.
Tijdens het debat kreeg iedereen nog eens een kort overzicht van de regels en arbeidsvoorwaarden van de bevoegde paritaire comités (PC 227 voor de audiovisuele sector en PC 303 voor de filmindustrie).
Alle sprekers erkenden dat deze vastgelegde arbeidsvoorwaarden jammer genoeg maar weinig worden nageleefd.
In de audiovisuele sector worden talrijke contracten niet rechtstreeks bij de werkgevers opgemaakt, maar via tussenbedrijven (uitzendkantoren of andere). Door de bank genomen vallen deze bedrijven niet onder het PC 227, wat problemen kan geven inzake het naleven van deze arbeidsvoorwaarden zoals voorzien door het PC, en dit verhindert een duidelijke visie van de sector.
Zijn de regels van PC 227 aangepast aan de sector? Sommige sprekers hadden hier hun twijfels bij. Ze bekritiseren voornamelijk het standpunt van sommige vakbonden die de regels onderhandelen zonder op de hoogte te zijn van de werkelijkheid van de sector. Er werd een idee geopperd om een soort periodieke vakbond op te richten.
Andere sprekers bepleitten juist meer investeringen in vakbonden: het is moeilijk om een representatieve vakbond uit de grond te stampen en de steun van andere beroepssectoren is een troef.
De vertegenwoordiger van het ACV rond de tafel drong erop aan dat zijn vakbond bereid is samen te werken met verschillende organisaties om de realiteit ervan niet uit het oog te verliezen.
Waarom aanvaarden werknemers uit de audiovisuele sector de arbeidsvoorwaarden die in strijd zijn met de vastgelegde regels? Dit is grotendeels de verantwoordelijkheid van de werk- en opdrachtgevers.
Een gebrek aan controle door de sociale inspectie werd ook aangekaart. De sector is immers niet groot genoeg om de aandacht van controleurs te trekken.
De financieringskwestie van de audiovisuele sector werd eveneens besproken. De sector is vaak afhankelijk van de Tax Shelter waardoor meerdere gesprekspartners zich zorgen maken over de impact van de vertraging ervan op de arbeidsvoorwaarden.
Meerdere gesprekspartners maakten zich zorgen over de impact van de gedaalde opbrengst op de arbeidsvoorwaarden: het zorgde ervoor dat sommigen heel goed betaald werden, terwijl anderen in een financieel moeilijke situatie bleven. Het lagere aandeel van de Tax Shelter in het financiële plaatje zou op die manier voor een beter evenwicht kunnen zorgen van de verloningen van de sector.
Tot slot, ondanks een soms vrij neerslachtige stand van zaken werd het debat toch afgesloten met een positieve noot, namelijk een herbevestiging van de bereidheid van de sector om zichzelf in vraag te stellen en samen te werken aan een verbetering van de arbeidsvoorwaarden.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerMet het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival
Lees meerOp 1 januari 2024 veranderde de regelgeving rond flexi-jobs. Er kwamen nieuwe sectoren bij en de minimumlonen en werkgeversbijdragen zijn aangepast. Lees verder voor de details en voordelen van de belangrijkste nieuwigheden.
Lees meer