menu icon menu icon
blog - Lieselotte Deforce

Maak een succes van je LinkedInprofiel

19-04-2021

Is je LinkedInpagina zo onzichtbaar als een kameleon? Volg ons stappenplan en maak het flamboyant als een flamingo.

LinkedIn is het onbetwiste professionele netwerk. Het heeft een enorm potentieel voor freelancers, op voorwaarde dat je het correct gebruikt. Wat je LinkedIn tot een succes maakt, is dat het een echt instrument is voor netwerken en professionele kansen. Hier zijn onze freelancersvriendelijke tips om je profiel zichtbaar en onweerstaanbaar te maken!

Stap 1 | Pimp je LinkedInprofiel

Als professional in de creatieve sector heb je de kans je te onderscheiden vanaf het moment dat je je profiel plaatst. Je profielfoto, omslagfoto en CV vormen de eerste indruk die je geeft. Dit is van fundamenteel belang voor recruiters.

  • Zorg voor passende en aantrekkelijke profiel- en omslagafbeeldingen. Je foto moet positief en serieus zijn (betrouwbaarheid is een ware troef wanneer je een freelancer bent).
  • Een glimlach is meer dan welkom. Maar poseren in party mode met je maten? Liever niet...
  • Je omslagfoto gebruik je om je werk, je sector of je wereld te illustreren. Kies ze dus zorgvuldig.
  • Verzorg ook je CV in het "info" gedeelte. Dit is de teaser van je profiel, het vertelt in één oogopslag wie je bent en nodigt uit om je profiel te doorbladeren.
  • Maak je samenvatting levendig, actueel en persoonlijk. Spreek in de ik-vorm, vertel over je verwezenlijkingen, je samenwerkingen, wat je bevalt aan je job en je sector, enzovoort.
  • Maak je zinnen kort en plaats oordeelkundig gekozen sleutelwoorden (bv.: een specifieke vaardigheid, de functie die je zoekt, je sector...), zodat je sneller opduikt in de zoekresultaten van de recruiters.

Vermeld naast je basisopleiding ook je meest recente opleidingen. Dit toont dat je jezelf blijft verbeteren. En het zet je op de studentenlijst van de bewuste opleidingsorganisatie.

Vul ook de je competenties in. Recruiters en bedrijven gebruiken die als zoektermen. Verplaats je dus in hun schoenen, overloop je ervaringen en kies de juiste trefwoorden. Je kan de suggesties van LinkedIn als inspiratie gebruiken. Bovendien kan je op LinkedIn competentietesten afleggen en je laten certificeren, wat je profiel nog sterker zal maken.

Geef aan welke vreemde talen je kent en wat je niveau is. Als je ook in het buitenland wil solliciteren, aarzel dan niet om je LinkedIn profiel in het Engels te dupliceren (via "voeg een profiel in een andere taal toe" rechts bovenaan).

Vul je interesses in (deel "aanvullende informatie") en sluit je aan bij groepen die actief zijn in je vakgebied. Het zegt meer over wie je bent.

Personaliseer je URL (rechts boven je profiel). Dit helpt bij de verwijzing naar je persoonlijke pagina. Een efficiënte structuur: voornaam naamwerk of de professionele alias.

Extra tip:

Wees vindingrijk maar altijd professioneel. Alles op je profiel, van afbeeldingen tot publicaties en groepen, moet relevant zijn voor potentiële opdrachtgevers. Een belofte van ernst doet geen afbreuk aan je creatieve profiel, integendeel!

Stap 2 | Toon je werk

Publiceer je verwezenlijkingen en deel je samenwerkingen! LinkedIn laat je toe om je werk op vele manieren in de kijker te zetten.

  • Koppel eenvoudig je profiel aan je website.
  • Of voeg apps aan je profiel toe, zoals WordPress om je website of blog te linken (en de publicatie van nieuwe content te synchroniseren met LinkedIn), Portfolio Display of Slideshare Presentatie om grafisch werk te tonen, enzovoort.

Stap 3 | Link naar je andere profielen

LinkedIn is maar een toegangspoort, je contacten willen vast meer over je weten.

Toont je Twitter-account je specialiteit als journalist? Weerspiegelt je Instagram-feed je werk als fotograaf? Vermeld dan die relevante sociale media-accounts op je profiel. Met relevant bedoelen we alleen je professionele accounts: een recruiter hoeft niet te weten wat je vanochtend hebt gegeten.

Extra tip:

Als je een nickname of alias gebruikt op een professioneel sociaal netwerk (bijv. Dan3D op Instagram om je animatiecreaties te laten zien), gebruik dan dezelfde naam voor al je professionele netwerken, ook in je LinkedIn-url. Voeg voor coherentie de sociale media-pictogrammen toe aan je CV met de juiste nickname.

Stap 4 | Beveel aan en laat je aanbevelen

Aanbevelingen zijn bijzonder nuttig voor een freelancer met veel ervaring. Een persoonlijke getuigenis maakt een profiel menselijker en aantrekkelijker. Het stelt werkgevers gerust.

  • Schrijf zelf aanbevelingen voor mensen met wie je samenwerkte. Dit versterkt hun profiel en de kans is groot dat zij jou op hun beurt aanbevelen.
  • Aarzel niet om voormalige collega's of klanten om een aanbeveling te vragen. Ze nemen vast graag vijf minuten de tijd om je te helpen. Geen zorgen, het hoort bij het LinkedIn-spel.
  • Trouwens, je loopt geen risico op een slechte aanbeveling omdat je elke tekst voor publicatie moet valideren.

Extra tip:

Een goede aanbeveling is relevant en legitiem. Vraag dus niet aan je vrienden om over jou te praten en vice versa.

Stap 5 | Vermenigvuldig je contacten

Het is moeilijk om spontaan te denken aan alle mensen die je kent. Daarom zijn de suggesties interessant (deel "netwerk", "mensen die je misschien kent").

Je zal je verbazen over het aantal potentieel interessante contacten: mensen met wie je hebt gestudeerd, mensen met wie je hebt samengewerkt, mensen die je op een evenement ontmoette of van ver kent. Voeg ze allemaal toe aan je netwerk, het is een goede manier om na een lange tijd de draad op te pikken of om een relatie te activeren na het netwerken.

Extra tip:

Voeg een kort persoonlijk bericht toe wanneer je iemand uitnodigt om lid te worden van je netwerk. Het zet je op scherp met iemand die je niet goed kent, of die je al een tijdje niet meer zag. En het is ook gewoon sympathieker.

Stap 6 | Wees actief

Doe dingen op LinkedIn, het maakt je legitiem.

  • Publiceer relevante content (als freelancers heb je waarschijnlijk veel te delen).
  • Reageer op de publicaties van je netwerk.
  • Wees actief binnen de groepen die je volgt.
  • Geef aanbevelingen na elke samenwerking.

Het is geen geheim, netwerken kost tijd. Investeer je tijd dus wijs, met minstens twee kwartiertjes per week.

Extra tip:

Volg je droombedrijven, het is de beste manier om hun nieuws te volgen en jezelf te positioneren: je kan reageren op hun publicaties en je op het juiste moment laten opmerken.

Stap 7 | Blijf up-to-date

Je profiel is, net als jij, altijd in ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor de functies van LinkedIn, die voortdurend worden verfijnd. Controleer dus ongeveer één keer per maand je rubrieken en werk bij wat nodig is. Het wordt snel een reflex en kost minder tijd dan een grote jaarlijkse update. En je kunt je vaardigheden en ervaringen gaandeweg uitbreiden.

Wij weten dat creatieve mensen terughoudend kunnen zijn om zichzelf op de voorgrond te plaatsen en hun vaardigheden te verkopen. Maar als je eenmaal de sprong waagt, zullen de resultaten je aangenaam verrassen.

share this

blog

De regeling van feestdagen via Amplo

Alles wat je moet weten over de uitbetaling van feestdagen

Lees meer

blog

Amplo is trotse sponsor van illustratief & TUIGfestival.

TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival

Lees meer

blog

Als trotse partner van Anima, financiert Amplo de award voor Beste Studentenfilm.

Met het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival

Lees meer