blog
Amplo is trotse sponsor van illustratief & TUIGfestival.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerWerken met Amplo is werken met de vrijheid van een freelancer en de bescherming van een werknemer.
Is je LinkedInpagina zo onzichtbaar als een kameleon? Volg ons stappenplan en maak het flamboyant als een flamingo.
LinkedIn is het onbetwiste professionele netwerk. Het heeft een enorm potentieel voor freelancers, op voorwaarde dat je het correct gebruikt. Wat je LinkedIn tot een succes maakt, is dat het een echt instrument is voor netwerken en professionele kansen. Hier zijn onze freelancersvriendelijke tips om je profiel zichtbaar en onweerstaanbaar te maken!
Als professional in de creatieve sector heb je de kans je te onderscheiden vanaf het moment dat je je profiel plaatst. Je profielfoto, omslagfoto en CV vormen de eerste indruk die je geeft. Dit is van fundamenteel belang voor recruiters.
Vermeld naast je basisopleiding ook je meest recente opleidingen. Dit toont dat je jezelf blijft verbeteren. En het zet je op de studentenlijst van de bewuste opleidingsorganisatie.
Vul ook de je competenties in. Recruiters en bedrijven gebruiken die als zoektermen. Verplaats je dus in hun schoenen, overloop je ervaringen en kies de juiste trefwoorden. Je kan de suggesties van LinkedIn als inspiratie gebruiken. Bovendien kan je op LinkedIn competentietesten afleggen en je laten certificeren, wat je profiel nog sterker zal maken.
Geef aan welke vreemde talen je kent en wat je niveau is. Als je ook in het buitenland wil solliciteren, aarzel dan niet om je LinkedIn profiel in het Engels te dupliceren (via "voeg een profiel in een andere taal toe" rechts bovenaan).
Vul je interesses in (deel "aanvullende informatie") en sluit je aan bij groepen die actief zijn in je vakgebied. Het zegt meer over wie je bent.
Personaliseer je URL (rechts boven je profiel). Dit helpt bij de verwijzing naar je persoonlijke pagina. Een efficiënte structuur: voornaam naamwerk of de professionele alias.
Wees vindingrijk maar altijd professioneel. Alles op je profiel, van afbeeldingen tot publicaties en groepen, moet relevant zijn voor potentiële opdrachtgevers. Een belofte van ernst doet geen afbreuk aan je creatieve profiel, integendeel!
Publiceer je verwezenlijkingen en deel je samenwerkingen! LinkedIn laat je toe om je werk op vele manieren in de kijker te zetten.
LinkedIn is maar een toegangspoort, je contacten willen vast meer over je weten.
Toont je Twitter-account je specialiteit als journalist? Weerspiegelt je Instagram-feed je werk als fotograaf? Vermeld dan die relevante sociale media-accounts op je profiel. Met relevant bedoelen we alleen je professionele accounts: een recruiter hoeft niet te weten wat je vanochtend hebt gegeten.
Als je een nickname of alias gebruikt op een professioneel sociaal netwerk (bijv. Dan3D op Instagram om je animatiecreaties te laten zien), gebruik dan dezelfde naam voor al je professionele netwerken, ook in je LinkedIn-url. Voeg voor coherentie de sociale media-pictogrammen toe aan je CV met de juiste nickname.
Aanbevelingen zijn bijzonder nuttig voor een freelancer met veel ervaring. Een persoonlijke getuigenis maakt een profiel menselijker en aantrekkelijker. Het stelt werkgevers gerust.
Een goede aanbeveling is relevant en legitiem. Vraag dus niet aan je vrienden om over jou te praten en vice versa.
Het is moeilijk om spontaan te denken aan alle mensen die je kent. Daarom zijn de suggesties interessant (deel "netwerk", "mensen die je misschien kent").
Je zal je verbazen over het aantal potentieel interessante contacten: mensen met wie je hebt gestudeerd, mensen met wie je hebt samengewerkt, mensen die je op een evenement ontmoette of van ver kent. Voeg ze allemaal toe aan je netwerk, het is een goede manier om na een lange tijd de draad op te pikken of om een relatie te activeren na het netwerken.
Voeg een kort persoonlijk bericht toe wanneer je iemand uitnodigt om lid te worden van je netwerk. Het zet je op scherp met iemand die je niet goed kent, of die je al een tijdje niet meer zag. En het is ook gewoon sympathieker.
Doe dingen op LinkedIn, het maakt je legitiem.
Het is geen geheim, netwerken kost tijd. Investeer je tijd dus wijs, met minstens twee kwartiertjes per week.
Volg je droombedrijven, het is de beste manier om hun nieuws te volgen en jezelf te positioneren: je kan reageren op hun publicaties en je op het juiste moment laten opmerken.
Je profiel is, net als jij, altijd in ontwikkeling. Hetzelfde geldt voor de functies van LinkedIn, die voortdurend worden verfijnd. Controleer dus ongeveer één keer per maand je rubrieken en werk bij wat nodig is. Het wordt snel een reflex en kost minder tijd dan een grote jaarlijkse update. En je kunt je vaardigheden en ervaringen gaandeweg uitbreiden.
Wij weten dat creatieve mensen terughoudend kunnen zijn om zichzelf op de voorgrond te plaatsen en hun vaardigheden te verkopen. Maar als je eenmaal de sprong waagt, zullen de resultaten je aangenaam verrassen.
TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival
Lees meerMet het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival
Lees meerOp 1 januari 2024 veranderde de regelgeving rond flexi-jobs. Er kwamen nieuwe sectoren bij en de minimumlonen en werkgeversbijdragen zijn aangepast. Lees verder voor de details en voordelen van de belangrijkste nieuwigheden.
Lees meer