Terug naar alle blogs
Fien Meynendonckx
11.03.2025
Interview Partnership

Lore Loyens wint de prijs voor Best Kortilm op FFO

Met Where the black sand burns ontving regisseur Lore Loyens de prijs voor Beste Kortfilm op het afgelopen Filmfestival Oostende. Als partner van FFO sponsort Amplo mee deze award. We spraken Loyens over filmen op het ritme van de natuur, de samenwerking met haar vaste cameraman en haar toekomstplannen.

 

 

In Where the black sand burns moet een jong koppel een belangrijke beslissing nemen over hun relatie, terwijl een nabije vulkaan op uitbarsten staat. De professionele jury (met actrice Anushka Melkonian, DOP Xavier Van D'huynslager en filmmaker Mathijs Poppe) noemde het ‘een film met sterke cinematografie, overtuigende regie en krachtig acteerwerk, die je meteen meesleept in een wereld waar binnen- en buitenwereld naadloos samenvloeien’.

 

Loyens: ‘Ik ben een visueel ingesteld persoon, en ik vertrek vaak vanuit plekken die me inspireren en sferen die me intrigeren. Enkele jaren terug was ik op de Kaapverdische eilanden, in een dorpje aan de krater van een actieve vulkaan die één keer om de 10 jaar uitbarst. De bewoners bouwen telkens na zo’n uitbarsting hun dorp weer op. Ze blijven daar wonen omdat het daar hun thuis is en “er elders ook problemen zijn”. Dat vond ik enorm inspirerend. Maar ook visueel wilde ik iets doen met die specifieke vulkanische omgeving, dat sferische licht, die zwarte grond.’

‘Uiteindelijk heb ik die arena gebruikt om een intiem liefdesverhaal te vertellen. Een vulkaan is iets heel gevaarlijks en onvoorspelbaars, maar ook warm en mooi. Het stoot af en trekt aan. Ik voelde daar veel verwantschap mee, en wist dat binnen die arena een persoonlijke ervaring kon vertalen naar iets universeels of zelfs mythisch.’

‘Op Lanzarote, waar we gefilmd hebben, bleek dan bovendien dat de plaatselijke bevolking zich herkende in het dilemma van Mateo en Alejandra, mijn hoofdpersonages. Het scenario vertrok vanuit mijn persoonlijke eerste grote liefdesbreuk. Dat bleek herkenbaar voor de jongeren op het eiland. Als zij willen gaan studeren of werk zoeken, moeten zij ook altijd iemand achterlaten.’ 

 

 

Hoe verloopt het casting proces wanneer je op Lanzarote gaat filmen?

 

Loyens:Ik heb iedereen ter plaatse gecast. Gelukkig kende ik de locatie goed omdat ik er vaak kwam in mijn jeugd, bij vrienden van mijn ouders. Tijdens de voorbereidingsfase ben ik twee keer voor een maand naar daar gereisd. Ik heb me gewoon gemengd onder de jongeren daar. Veel mensen die ik in die periode heb ontmoet, zijn ook de figuranten. En blijkbaar heb ik die sfeer goed opgesnoven, want de locals die mijn film zagen, vonden hem heel authentiek. Daar ben ik enorm blij om.’

 

‘Omdat het een liefdesverhaal is, was de chemie tussen de twee hoofdacteurs cruciaal. In een plaatselijk theaterschooltje heb ik Bradley Ibrahim ontmoet.  Hij was geen acteur van opleiding, maar maakte wel al heel zijn leven YouTube video's en werkte verder in de bar van zijn ouders. Ik voelde meteen dat hij Mateo was. Daarna kon ik op zoek naar een match, en die vond ik in Mara Reina.’

 

quote icon
Als jonge vrouwelijke regisseur, vol ambitie en zin om te creëren, kan ik niet wachten om mijn steentje bij te dragen aan de Belgische cinema.

 

Je werkt met natuurlijk licht, wind en natuurverschijnselen. Is werken op het ritme van de natuur niet moeilijk als filmmaker?

 

Loyens:De natuur is inderdaad niet te voorspellen. Het is de kunst om een team rond je te hebben dat je visie begrijpt en deelt, en kan reageren op onvoorziene situaties. Oorspronkelijk moest het verhaal baden in een zonovergoten, zwoele sfeer. Maar het heeft onze hele draaiperiode geregend… Daar zou je om kunnen huilen, maar ik geloof meer en meer dat alles gebeurt met een reden. Want die bewolkte lucht heeft narratief juist veel toegevoegd aan het apocalyptische gevoel.’

 

‘Er zijn altijd tegenslagen wanneer je films maakt. Het is een kwestie van daar voordeel uit te halen en creatief te blijven. Het helpt dit al de derde kortfilm is waar ik samen aan werk met  cameraman Lukas Gevaert. Ons wederzijds vertrouwen is gegroeid en onze visuele stijl krijgt steeds meer vorm. Wanneer hij een idee heeft, bijvoorbeeld als reactie op een onvoorziene wolk in beeld, vertrouw ik hem 100%, en vice versa.’

Wat betekende het voor jou om de kortfilmcompetitie op FFO te winnen? 

 

Loyens: ‘Ik vind de selectie op FFO altijd heel mooi, dus het was sowieso fijn om mijn kortfilm daar te kunnen voorstellen. Doordat kortfilms vertoond worden voor de langspeelfilms, krijgt bovendien een groot publiek ze te zien. Dat ik ook nog de prijs won, was de kers op de taart, zeker omdat onze film zo mooi paste in het festivalthema supernatural.’

 

‘De effectieve geldprijs betekent zeker een duwtje in de rug voor komende projecten, en het heeft me ook veel interessante contacten opgeleverd. De winst voelt als een fijne springplank binnen het overweldigende Belgische filmlandschap.’

 

Over volgende projecten gesproken: waar werk je aan?

 

Loyens: ‘Ik ben aan drie projecten aan het schrijven: een kortfilm, een serie en een langspeelfilm. Ze beginnen meer en meer vorm te krijgen, deels ook door gesprekken met mensen die ik dankzij FFO heb ontmoet. Ik kan er nog niet veel over lossen, maar de serie is een romantische young adult-reeks, een thriller die zich afspeelt in de Franse Alpen.’

 

‘Als jonge vrouwelijke regisseur, vol ambitie en zin om te creëren, kan ik niet wachten om mijn steentje bij te dragen aan de Belgische cinema.’

 

 

Wij zijn benieuwd!

 

Met de kortfilmcompetitie – gesteund door Amplo, Flow en Camalot – geeft FFO cineasten een platform om hun producties voor te stellen aan het grote publiek. 

Amplo schenkt de winnaar een geldprijs van € 2.500, Flow schenkt een postproductiepakket en Camalot Belgium zorgt voor een budget t.w.v. € 12.000 voor het huren van audiovisueel materiaal.