menu icon menu icon
blog - Van Berendoncks Fantina

GWEN DUBOIS VAN MAKE A MARK BRUSSELS: “ALS JE IETS GOED DOET, KOMT DAAR NOG ZOVEEL ANDER GOEDS UIT VOORT”

28-02-2022
Make%20A%20Mark

Creatieve en bezielde mensen die hun talenten inzetten voor positieve verandering: daar hebben we bij Amplo een zwak voor. Daarom is Amplo dit jaar opnieuw trotse sponsor van de vierde Make A Mark editie in Brussel en de eerste editie in Gent. Tijdens dit eendaags evenement zetten vernuftige vormgevers en innovatieve strategen zich vrijwillig in om lokale organisaties een communicatieve facelift te geven. We spraken met de initiatiefneemster van Make A Mark Brussels, Gwen Dubois.

Gwen, hoe kwam jij in aanraking met Make A Mark en hoe verliep de opstart van een Belgische editie?

Via een nieuwsbrief van ‘Creative Mornings’ enkele jaren geleden klikte ik door naar de website van Make A Mark. Ik kon me helemaal vinden in het verhaal van Sarah, de oprichtster. Ze richtte Make A Mark op om iets terug te doen voor zij die zich dagelijks voor de samenleving inzetten. Vanuit haar ervaring bij zowel communicatiebureaus als ngo’s besefte ze wat goede marketingcommunicatie kan betekenen in de werking van kleine, lokale organisaties. Naast mijn werk als freelance interieurarchitecte wilde ik al langer iets extra doen waar ik ook echt mijn talenten voor kon inzetten. Make A Mark bleek het perfecte format. Na gesprekken met Sarah, zocht ik partners die een Brusselse editie mee wilden organiseren. Zo kwam ik terecht bij Piet van Muntpunt. Later sloten ook Creative Director Geert Verdonck en UX/UI Designer Pieter Nijs aan.

Lokale verankering is cruciaal in de werking van Make A Mark. Kan je hier iets meer over vertellen?

Make A Mark onderschrijft echt het principe: “think global, act local”. Het ondersteunen van lokale gemeenschappen, door het helpen van kleine initiatieven, staat centraal en is ook een sterkte. Als deelnemer bouw je een extra netwerk op, je ontdekt je stad opnieuw. Na de deelname van Solumob stuurden Piet en ik elkaar berichtjes als we weer een van hun camionettes hadden zien rondrijden. Het wordt ook aangemoedigd om de eigenheid van de stad te laten zien, bijvoorbeeld in de grafische vormgeving. Voor de Brusselse editie vragen wij elk jaar een andere vormgever om te vertrekken vanuit de vraag: “Wat is Brussel voor jou?”. Dat leverde al eigenzinnige resultaten op.

Een Amerikaans concept in een Belgisch jasje

Make%20A%20Mark

Make A Mark is een Amerikaans concept, hoe vertaal je dat naar de Belgische context?

Er is nauw contact geweest met de Amerikaanse oprichters. We namen hun draaiboek over, maar kregen de vrijheid om het aan te passen naar onze noden en bevindingen. Zo merkten we dat de Makers hier voorzichtiger en diplomatischer zijn en dus tijdens de dag naar elkaar keken om de leiding te nemen. Daarom beslisten we die rol op voorhand aan iemand toe te kennen, zodat er geen tijd mee verloren werd. Ook wanneer de Makers bij de aanmelding hun competentieniveaus moeten aanduiden, zien we dat ze bescheidener of onzekerder zijn. Bijna niemand duidt ‘expert’ aan. En dan deed er een keer een Amerikaanse Maker mee, die bij alles ‘expert’ aanduidde. (lacht)

Make A Mark brengt twee groepen mensen samen. Aan de ene kant heb je de Makers – kan je iets meer over hun proces en motivaties vertellen?

Ze melden zich aan, worden grondig gescreend en dan in complementaire teams verdeeld. Zo leren ze andere Makers op korte tijd kennen en kunnen hun vaardigheden delen. Tijdens een briefing enkele weken voor het evenement komen ze samen en op de dag zelf gaan ze aan de slag. Gedurende die dag verzorgen we hen goed, zodat ze hun beste werk kunnen leveren. We voorzien voedzame maaltijden, tussendoortjes en uiteraard sloten koffie.

De opdrachten waar ze aan werken, confronteren hen met een andere realiteit van opdrachtgever en dwingen hen anders over de dingen na te denken. Die lokale organisaties hebben geen social media manager, dus de website en sociale mediakanalen moeten werken voor hen. Het draait zeker niet om alleen een fancy look, maar wel om functionele toepassingen die onmiddellijk bruikbaar zijn. De Makers begrijpen dat en schenken graag hun talent en tijd aan dit soort geëngageerde opdrachten. Ze melden zich vaak aan omdat hun vaste job niet de nodige voldoening geeft op maatschappelijk vlak. We merken dan dat tijdens Make A Mark hun vuurtje opnieuw begint te branden. Een heel aantal komen ook terug voor volgende edities. Het kan dus verslavend werken! (lacht)

Hoe verloopt het aan de kant van de organisaties?

Zowel meer gevestigde organisaties, als spontane initiatieven komen bij ons in aanmerking. De organisatie hoeft dus geen erkende vzw te zijn. Zo hadden we bijvoorbeeld een geweldig gemotiveerde vrouw die activiteiten bij de rommelmarkt in haar buurt wilde organiseren en communiceren. Initiatieven mogen zich ook meermaals kandidaat stellen. De aanmelding proberen we trouwens laagdrempelig te houden. We beseffen dat deze organisaties al genoeg ontmoedigd worden door allerlei arbeidsintensieve subsidiedossiers.

De selectie maken we op basis van initiatieven die de stad vooruit helpen, waar een maatschappelijke urgentie uit spreekt en die een behapbare opdracht hebben. Dat is soms moeilijk. Maar we kunnen onze keuzes altijd verantwoorden en geven ook de nodige feedback. De diversiteit in initiatieven komt er zo eigenlijk vanzelf. Het is ook ontzettend fijn omdat de uiteenlopende projecten je doen stilstaan bij je eigen blinde vlekken. Als organisaties uitleggen hoe zij omgaan met specifieke problematieken, dan gaan je ogen open.

Make%20A%20Mark
Studio Nunu

Na de korte briefing komen Makers en organisaties samen op de grote dag. Wat moeten we ons voorstellen bij zo een intense “make-a-thon”?

Tussen half negen en negen uur ’s ochtends komen de Makers aan en beginnen ze aan hun opdracht. Kort na de middag komen de mensen van de organisaties langs en leggen de Makers uit wat ze al gedaan hebben. Op dat ogenblik kan er nog bijgestuurd en aangepast worden. In de namiddag werken de Makers alles af, terwijl we voor de organisaties een workshop voorzien die afgestemd is op hun vragen. Rond half zes rondt iedereen af en daarna presenteren alle groepjes voor elkaar en alle organisaties de resultaten.

Het is echt een heel intense dag. Alle energie en focus wordt gecondenseerd in die paar uren. Voor mij is dat echt een dag vol liefde, vol gedeelde solidariteit tussen mensen die heel verschillende achtergronden hebben, maar allemaal het beste willen voor de stad. Iedereen is dan ook zo blij, zo dankbaar. Het is het beste voorbeeld van hoeveel meer goeds er kan voortkomen uit één goed iets.

Organisaties en Makers betalen niets om deel te nemen aan Make A Mark. Hoe runnen jullie de edities?

Voorlopig werken we zonder geld. De organiserende ploeg doet alles vrijwillig, naast hun vaste job. En onze sponsors, waaronder Muntpunt, Amplo en Gimber, helpen in natura. Op zich hebben we niet veel nodig om het evenement te kunnen organiseren, maar extra financiële steun zou welkom zijn.

Voor mij is dat echt een dag vol liefde, vol gedeelde solidariteit tussen mensen die heel verschillende achtergronden hebben, maar allemaal het beste willen voor de stad. Iedereen is dan ook zo blij, zo dankbaar. Het is het beste voorbeeld van hoeveel meer goeds er kan voortkomen uit één goed iets.

Wat wil je nog verwezenlijken in de toekomst met Make A Mark?

Zoveel! Ik heb ook altijd een document op mijn computer open: “Lessons learned”. (lacht) Er staan nog enkele concrete wensen op het lijstje, bijvoorbeeld het maken van casestudies, over de resultaten en effecten van de make-a-thon. Ook een fotostudio waar organisaties leuke, goede groepsfoto’s kunnen maken zou een mooie meerwaarde kunnen zijn.

Mijn persoonlijke droom is een Make A Mark voor interieur en design. Ik geloof als interieur-architecte dat onze omgeving ons kan helpen, maar ook kan tegenwerken. Als ik zie hoe sommige organisaties werken, in wat voor gebouwen en kantoren, dan zou ik dat heel graag aanpakken.

De grote droom is natuurlijk dat Make A Mark nog verder groeit in andere steden in België en Europa. Als Brusselse editie kunnen wij niet groter worden. Je wilt elkaar leren kennen, je wilt de kwaliteit waarborgen, je wilt alles op één dag gedaan en gepresenteerd krijgen. Daarbij zitten wij als vrijwillige organisatoren ook aan de limieten van wat we kunnen doen naast onze jobs. Ook al is het zot hoeveel energie het geeft. Maar dus: hoe meer steden het gaan doen, hoe beter!

Wat zou je willen dat mensen onthouden van Make A Mark?

Er zijn zoveel problemen in de stad, er draait nogal wat vierkant, en het is zo complex om die problemen op te lossen. Ik kan daar soms zelf boos van worden. Sommige mensen gaan zichzelf dan ook afvragen wat zij als één individu hier aan kunnen veranderen. En ik heb in het begin van Make A Mark ook gedacht: “Helpt het iets? Gaat een nieuw logo iets doen?”. Maar eigenlijk, na al die jaren, zie je wat er allemaal uitkomt.

Organisaties houden ons op de hoogte en sturen bijvoorbeeld cijfers van hoeveel extra vrijwilligers ze hebben kunnen overtuigen. Het toont aan hoeveel impact je kan hebben. Door één opmerking kan je een website verbeteren waardoor een potentiële vrijwilliger of sponsor niet afhaakt. Je kan altijd iets doen, er zijn zoveel mensen die iets doen, maar je moet het leren zien ook. Ik hoop dat mensen dat gevoel overhouden aan Make A Mark.


De Make A Mark edities in Brussel en Gent vinden plaats op zaterdag 19 maart 2022.
De organisatoren van Make A Mark zijn:
Piet Lambrechts (Muntpunt), Geert Verdonck, Pieter Nijs en Gwen Dubois
Check Instagram:
@lets_makeamark @lets_makeamarkbxl @lets_makeamarkghent Branding Make A Mark Brussels 2022: Denise Hermo @dehermo

Mensen die niet tot de groep makers of organisaties behoren, kunnen zich opgeven om met de vrijwilligersploeg het evenement zelf in goede banen te leiden. Om als sponsor iets te betekenen of om als host een editie te organiseren in een nieuwe stad.

De edities van Make A Mark zijn doorheen de dag niet publiek toegankelijk, de presentaties ’s avonds wel. Die van Brussel gaat door in Muntpunt café en die van Gent in De Krook. Ze starten beiden om 19u.

Foto’s: Studio Nunu

share this

blog

Amplo is trotse sponsor van illustratief & TUIGfestival.

TUIG bezieler Jens Dawn vertelt over de geweldige chaos van TUIGfestival

Lees meer

blog

Als trotse partner van Anima, financiert Amplo de award voor Beste Studentenfilm.

Met het poëtische Jan wint Febe Van Avermaet de prijs voor Beste Belgische Studentenfilm op Anima Festival

Lees meer

blog

Flexi-jobs: wat verandert er in 2024?

Op 1 januari 2024 veranderde de regelgeving rond flexi-jobs. Er kwamen nieuwe sectoren bij en de minimumlonen en werkgeversbijdragen zijn aangepast. Lees verder voor de details en voordelen van de belangrijkste nieuwigheden.

Lees meer