Terug naar alle blogs
Manon Vadelorge
12.03.2024
Interview Partnership

Ann-Julie wint prijs op Filmfestival Oostende

Met Een mild gebaar ontving regisseur Ann-Julie Vervaeke de prijs voor Beste Kortfilm op het afgelopen Filmfestival Oostende. Als partner van FFO sponsort Amplo mee deze award. We spraken Vervaeke over de noodzaak van haar genuanceerde film, de erkenning van haar peers, de ontwikkeling van filmprojecten en haar plannen voor de toekomst. 

 

 

Een mild gebaar volgt drie vrouwen gedurende 24 uur. Eén van hen, Suri, kiest voor een zelfbeheerde abortus. De twee anderen zijn er om haar daarbij te ondersteunen. De professionele jury (met regisseur Domien Huyghe, actrice Anne-Laure Vandeputte en cinematograaf Maxime Lahousse) selecteerden de film uit twaalf sterke inzendingen. Ze noemden het ‘een film die een niet voor de hand liggend thema bijna fysiek voelbaar maakt voor de kijker, met een onderwerp dat in deze tijd noodzakelijk en urgent voelt’. 

 

Vervaeke: ‘Op het moment dat ik de film schreef, was die maatschappelijke urgentie er nochtans minder. Die is alleen maar vergroot tijdens het proces. Ik wilde een film maken over de nuances en de grijze zones rond de moeilijke beslissing die abortus is, en net toen ontplofte de abortus-wetgeving in de VS en ontstond er ook in België weer een polemiek.’ 

 

‘Binnen een debat vol zwart-wit uitspraken, wilde ik met Een mild gebaar een specifiek verhaal uitlichten, want elke abortus en elke beleving is anders. Als je bevalt, kan je rekenen op een team van begeleiders, vroedvrouwen of doula’s. Maar die bestaan dus ook voor de begeleiding van een abortus. Die warmte wilde ik tonen.’ 

 

Je toont onomwonden bloed en pijn. Waarom doe je dat en hoe pak je dat aan? 

 

Vervaeke: ‘Fysieke beelden vormen sowieso een belangrijk deel van mijn beeldtaal als maker. Daarnaast vind ik het bizar dat we ondertussen zo gewoon zijn aan bloed en geweld in films, maar dat bloed uit een vrouwenlichaam in de taboesfeer blijft hangen. Hoewel dat in de meeste gevallen juist heel normaal en natuurlijk is.’ 

 

‘Ik zoem graag in op de dingen, om verhalen tactiel en tastbaar te maken en met zo weinig mogelijk woorden iets te vertellen. Ik wilde met mijn film niet oordelen, maar de situatie bijna als een documentaire voorstellen. Daarom gebruik ik ook nauwelijks muziek, omdat die emotioneel manipulerend kan werken en ik de kijker juist zo weinig mogelijk wil sturen.’ 

 

‘Op set worden die bloederige taferelen trouwens vooral een technische aangelegenheid, maar ze helpen de acteurs wel om zich in te leven. Ik zorgde ook voor een warme set, met een voornamelijk vrouwelijke crew en een open communicatie, zeker tijdens die intieme scènes.’ 

 

“Films maken is een werk van lange adem. Er is ook altijd een heel team bij betrokken. Erkenning krijgen voor al dat werk geeft dus echt wel een boost.” 

 

Wat betekende het voor jou om de kortfilmcompetitie op FFO te winnen? 

 

Vervaeke: ‘Ik had het niet verwacht, maar ik ben er heel blij mee. Films maken en gefinancierd krijgen is een werk van lange adem, met veel vallen en opstaan. Je doet dat ook niet alleen, er is altijd een heel team bij betrokken. Erkenning krijgen voor al dat werk geeft dus echt wel een boost. Zeker omdat dit niet de meest voor de hand liggende film is, met een onderwerp dat voor veel festivals nogal moeilijk lag. Dat maakt het extra bijzonder om in Oostende door collega’s uit de sector te worden gevierd.’ 

 

‘Van Amplo kreeg ik een cashprijs en we ontvingen van Camalot ook een budget om audiovisueel materiaal te huren voor een volgend project. Dus dat betekent zeker een duwtje in de rug.’ 

 

Copyright: Josefien Tondeleir 

 

Over volgende projecten gesproken: waar werk je aan? 

 

Vervaeke: ‘Ik heb verschillende projecten in de pijplijn. Eerst wil ik nog een kortfilm maken, en ik ben ook terug gestart aan mijn langspeler, de verfilming van De kinderen van Calaisvan Lara Taveirne, een project dat een tijdje in de koelkast heeft gelegen.’ 

 

‘Sinds ik moeder ben geworden, heb ik veel inspiratie voor verhalen en perspectieven waarvan ik vind dat ze onderbelicht blijven. Ik wil er voorlopig niet te veel over kwijt, maar het moederschap is een vat vol inspiratie, op heel veel verschillende vlakken.’ 

 

Wij kijken er alvast naar uit! 

 

Met de kortfilmcompetitie - gesteund door Amplo, Flow, Camalot en Titles - geeft FFO cineasten een platform om hun producties voor te stellen aan het grote publiek. 

 

Amplo schenkt de winnaar een geldprijs van € 2.500, Flow schenkt een postproductiepakket en Camalot Belgium zorgt voor een budget t.w.v. € 12.000 voor het huren van audiovisueel materiaal.