Blog

5 tips om je CV te optimaliseren

Recruiters krijgen vaak een groot aantal sollicitaties te verwerken voor één enkele functie. Om op te vallen in de massa moet je CV vlot en to-the-point zijn. Hier alvast onze ideeën om daarin te slagen.

Man riding home on a bike from office. Business professional going home on a bicycle after work from office.
Een glimlach doet wonderen, zelfs op het werk.

Denk eraan dat een recruiter elke CV in een paar seconden scantom een eerste selectie te maken. Dit moet als leidraad dienen voor de opbouw en presentatie van je CV. Hoe laat je jouw pluspunten opvallen in een paar seconden?

Tip nr. 1: Toon jezelf

Plaats een foto van jezelf bovenaan je CV. Kies, net als bij je LinkedIn-profiel, voor een close-up foto van jezelf (dus niet ten voeten uit) waarop je vriendelijk en professioneel overkomt. Een glimlach, een open blik in de lens, een neutrale achtergrond en de juiste outfit. Met andere woorden: geen foto in strandmodus met een cocktail in de hand – ja, die hebben we genoeg de revue zien passeren.

Je gezicht is belangrijk in “human resources". People buy people. Het gaat er niet om aantrekkelijk te zijn, maar herkenbaar. Omdat recruiters hun fotografisch geheugen gebruiken, moeten ze een gezicht kunnen plakken op je werkervaring en vaardigheden. En als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, is dit het teken dat er al een zeker vertrouwen werd opgebouwd.

Tip nr. 2: Beperk je persoonlijke gegevens

Veel sollicitanten verliezen zichzelf in de lange lijst van persoonlijke gegevens. Je nationaliteit is misschien nuttig omdat die een rol speelt bij de administratie van een contract. Ook je burgerlijke staat heeft invloed op de berekening van je nettosalaris.

Maar onthoud de “paar seconden-regel”: je persoonlijke informatie mag het belangrijkste deel van je CV niet overschaduwen. Dus hou het kort en zet het niet bovenaan. Je geboorteplaats hoef je écht niet te vermelden.

Zet daarentegen je contactgegevens, telefoon en e-mail bovenaan op een prominente plaats. Meestal bewaren recruiters CV's alleen als bijlage. Zij bewaren geen e-mails, dus kunnen zij het door jou gebruikte e-mailadres niet gebruiken. Noteer ook je postadres.

Tip nr. 3: Selecteer je werkervaringen

Je loopbaan is het belangrijkste onderdeel van je CV. Het verdient je volledige aandacht. Maar dat betekent niet dat je álles moet opsommen. Je CV moet op één, hooguit twee pagina's passen.

Voor mensen die nog maar een paar werkervaringen hebben of die net aan hun carrière beginnen, is dit vrij gemakkelijk. Maar als je al meer dan tien jaar freelancer bent, wordt het moeilijker. Hoe presenteer je jouw talrijke opdrachten?

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Bundel opdrachten.

Als grafisch ontwerper kan je bijvoorbeeld je ervaringen in categorieën weergeven zoals print, web, agentschap, adverteerder, ...

Als geluidstechnicus presenteer je studio-, concert- en festivalwerk afzonderlijk.

Je kan ook verschillende opdrachten voor dezelfde werkgever groeperen door gewoon de periodes te vermelden. Daardoor geef je blijk van veelzijdigheid en professionaliteit.

  • Schrap de opdrachten die niet (meer) relevant zijn. Onthoud tijdens de selectie: hoe ouder de beroepservaring, hoe minder relevant. En omgekeerd, je meest recente ervaring weegt het zwaarst door. Dus hou je CV up-to-date!

Traditioneel wordt een CV in omgekeerd chronologische volgorde gepresenteerd (van meest recente werkervaring naar de werkervaring die het verst in het verleden ligt). Freelancers zijn soms gedwongen af te wijken van deze regel door het aantal opdrachten in hun carrière. Wees gerust, recruiters in de creatieve sector zijn dit gewoon.

Je CV, de ‘teaser’ van je loopbaan

Opleiding, talen, vrijwilligerswerk: wat dien je te vermelden? Nogmaals, hoe korter hoe beter. Een lijst van tien opleidingen zal nauwelijks gelezen worden. Een apart stukje met drie relevante opleidingen trekt meer de aandacht.

Langs de andere kant zijn al je opleidingen waarschijnlijk zichtbaar op je LinkedIn-profiel. Houd dit dus up-to-date en voeg aan je CV een klikbare link toe die naar je LinkedIn-pagina verwijst. Het voordeel is tweeledig: het is een extra manier om contact met je op te nemen en geeft een nieuw overzicht van jouw ervaring (ontvangen aanbevelingen, pagina's die je volgt, je publicaties, je netwerk...).

De basis van je CV samengevat? Maak de recruiter duidelijk met wie hij spreekt, waarom hij je uitnodigt voor een gesprek en hoe hij te werk gaat. Volg de “Less is more”-regel.

Tip nr. 4: Verzorg je presentatie

Recruiters krijgen vermoeide ogen van het scannen van sollicitaties. Zorg dus dat je opvalt met een CV dat leesbaar is, luchtig, met belangrijke woorden vetgedrukt, misschien een beetje kleur en een ergonomisch lettertype. En alsjeblieft, vergeet de COMIC SANS MS want nee, het maakt je CV niet aangenaam en oogt niet sympathiek (integendeel). Speel met de typografie en blijf toch sober en professioneel.

Nog geen beroepservaring? Houd dan deze pagina in het oog voor een toekomstig artikel over de opmaak van een CV dat ook zonder werkervaring een schot in de roos zal zijn.

Tip nr. 5: De gouden tip

Nee, wij zijn niet verwaand. We kregen deze waardevolle tip van een recruiter tijdens een recent interview:

“Om van je CV je bondgenoot te maken, zet je er klikbare links in!”

Gewoon simpelweg naar je persoonlijke website, je online portfolio of showreel, je LinkedIn profiel, ... Een paar goed doordachte links werpen meteen hun vruchten af!

En opdat de recruiter je klikbare link aanklikt, plaats je hem in de juiste context. Dus liever een hyperlink in een zin dan een URL-adres met uitleg:
JUIST: “Overloop mijn portfolio
FOUT: “U vindt mijn portfolio hier: www.portfoliodejuliamachingraphiste.be

Deze laatste tip is, net als alle andere, bedoeld om je CV zo ergonomisch mogelijk te maken voor wie hem leest. Probeer met andere woorden het lezen van je profiel zo aangenaam en vloeiend mogelijk te maken, om je te onderscheiden van de massa.