SPECIALISATIES EN DIENSTEN

Influencer of content creator met meer voordelen via Amplo

Bedrijven en merken doen steeds vaker een beroep op social media influencers om hun diensten of producten te promoten: influencer marketing, heet dat. Dit kan om hun imago of reputatie te versterken, om in een iets bredere doelgroep bekend te worden of om een bepaald product of dienst in de kijker te zetten. 

Influencer marketing bestaat in elke sector en voor elke niche. Belangrijk is dat de waarde en normen van de gekozen influencer overeenkomen met het merk of bedrijf dat ze promoten. Elke influencer heeft zijn of haar eigen doelgroep, een bepaald volgersaantal en een favoriete kanaal waarop ze het liefst en meest aanwezig zijn. Ze kunnen vervolgens onderverdeeld worden in specifieke categorieën zoals instagrammers, youtubers, bloggers, vloggers,... Eén eigenschap delen ze echter: het zijn content creators, ze creëren dus zelf content en kunnen daardoor gezien worden als hun ‘eigen brand’. In ruil voor de gedeelde content word je als influencer of content creator uitgenodigd op tal van leuke events, krijg je gifts en goodies of verdien je soms zelfs geld. 

Maar, mag je van de fiscus geld ontvangen als influencer? En hoe kan je factureren als je geen zelfstandig influencer bent? En wat met je auteurs- en beeldrechten? 

Amplo biedt je een antwoord op al deze vragen!

Contacteer ons.

De financiële en legale kant van influencer marketing

Zoals hierboven vermeld kan je als influencer vergoed worden op verschillende manieren. Doe je louter aan product exchange en ontvang je dus enkel producten voor de content die je deelt? Dan hoef je voorlopig niets te ondernemen, hoewel je hier theoretisch gezien ook op belast wordt. 

Word je later wel geld aangeboden in ruil voor je diensten als influencer? Dan ga je wel verdere stappen moeten ondernemen om je fiscaal statuut in orde te krijgen. De inkomsten die je verdient met het creëren en delen van content zal je aan de fiscus moeten aangeven. Je vergoeding als influencer mag je niet regelen via een KVR, een kleine vergoedingsregel, ook al willen veel bedrijven je op die manier vergoeden. Wettelijk gezien mag het niet, de KVR is er alleen voor freelancers met een kunstenaarskaart.

    Hoe kan je als influencer je statuut regelen?

    Niet-zelfstandig influencer via Amplo

    Als influencer of content creator beoefen je een nieuw soort creatief beroep. Hoewel Amplo geen marketing agency is, heeft het wel al jarenlange ervaring met arbeidscontracten voor creatieve profielen die bijvoorbeeld in de muziekindustrie, tv- of filmsector werken. 

    Als niet-zelfstandig influencer via Amplo werken, is als werken met een interim contract. Voor elke opdracht die je als influencer krijgt, maakt Amplo een tijdelijk arbeidscontract aan.

    Hoe werkt het concreet? Amplo geeft je een arbeidscontract ter waarde van het bedrag dat jij afgesproken hebt met je opdrachtgever. Nadat de prestaties geleverd zijn, factureert Amplo aan de opdrachtgever en betaalt vervolgens je loon uit, na aftrek van sociale bijdragen en belastingen. Je bent dus een soort “freelance werknemer”, want je hebt dezelfde vrijheid, maar bent toch beschermd en hebt een pak minder administratieve zorgen. 

    Bij Amplo moet je geen instapfee betalen en de werkingskost is opgenomen in de coëfficiënt waaronder je sociale bijdragen vallen. Werken via Amplo is dus zeker op dat vlak flexibeler dan werken als zelfstandig influencer. 

    Voordelen van niet-zelfstandige influencer bij Amplo zijn:

    • Je geniet bij Amplo de vrijheid van een zelfstandige, zonder de administratieve zorgen ervan te dragen. Je onderhandelt zelf de opdrachten en je kan zelfs beroepskosten inbrengen, maar laat de administratie aan Amplo over. Bovendien kan je de Amplo-contracten per opdracht combineren met je studies, een vaste job of een werkloosheidsuitkering.
    • Als freelance werknemer geniet je de sociale bescherming en andere voordelen van een werknemer. Je krijgt een volwaardig arbeidscontract en je loon wordt gegarandeerd uitbetaald, ook als je opdrachtgever nalaat de factuur te betalen. 
    • Amplo wordt naast je officiële werkgever ook je aanspreekpunt voor alles wat niet met de opdracht zelf te maken heeft. Je kan er bijvoorbeeld terecht voor alle nodige (sociale) documenten en voor vragen over veiligheid, verzekeringen of je auteursrechten.
    • Als niet-zelfstandig influencer of content creator zoekt Amplo voor je uit of je in aanmerking komt voor een fiscaal voordelige vergoeding in auteurs- of beeldrechten. Dat is complexe technische materie die je je moeilijk eigen kan maken. Gelukkig adviseert je Amplo-expert je maar al te graag.

    Contacteer ons.

    Zelfstandig influencer

    Factureer je elk jaar een gegarandeerd zo’n 75.000 à 100.000 euro*, dan wordt het mogelijks interessant om zelfstandig influencer te worden in bij- of hoofdberoep. Hier komt wel wat bij te kijken. Zo moet je een ondernemingsnummer aanvragen, je administratie opvolgen en een correcte boekhouding verzorgen. 

    Nadelen van zelfstandige influencer zijn:

    • Je ervaart veel financiële druk om jaar na jaar genoeg opdrachten binnen te halen om voldoende inkomsten te genereren.
    • Je bouwt een pak minder sociale rechten op dan niet-zelfstandige influencers.
    • Je ervaart veel administratieve druk omdat je zelf boekhouding, verzekeringen en vooruitbetalingen moet regelen.

    Haal je genoeg geld binnen en vind je die nadelen verwaarloosbaar? Dan kan je van niet-zelfstandig influencer via Amplo makkelijk overstappen naar het statuut van zelfstandig influencer. Werken via Amplo-contracten bevat immers geen risico’s of beperkingen als je wilt stoppen. Deze zijn er wel als je ervoor kiest om zelfstandige influencer te worden. 

    Belangrijk! Welk statuut je ook kiest, je inkomsten als influencer of content creator zullen altijd belast worden.

    *indicatie na rondvraag bij fiscalisten.

    ik heb een vraag over