Blog

Verzorg je online imago om je carrière te helpen

Je online reputatie is opgebouwd uit alle sporen die je, al dan niet vrijwillig, op het internet achterlaat. Dit imago is niet statisch, het evolueert samen met je online activiteiten. Het is dan ook belangrijk om dit goed bij te houden, zodat je online aanwezigheid een boost kan zijn voor je carrière en geen rem.

Zoekmachines, aangevoerd door Google, worden voortdurend gebruikt bij aanwervingsprocedures. Enerzijds zijn de meeste rekruteerders op zoek naar informatie over de kandidaten die zij ontvangen. Aan de andere kant zoeken bedrijven pro-actief online kandidaten voor specifieke functies en projecten. Daarom is je online zichtbaarheid een cruciaal punt in je professionele leven. Het kan je helpen of hinderen. Verzorg dus je online imago, je carrière zal je dankbaar zijn.

Wat zien recruiters precies in je online imago?

Je digitale voetafdruk op het internet weerspiegelt je smaak, je mening, je manier van denken, je interesses, je persoonlijkheid.

De digitale informatie vergelijkt je CV/sollicitatiebrief met je interview. Als een oud-collega je bijvoorbeeld aanbeveelt, getuigt dit van je ervaring in een bepaald bedrijf. Als tegenvoorbeeld: als je op LinkedIn post dat je ergens 6 maanden hebt gewerkt en je hebt 2 jaar op je CV genoteerd, dan is dat een inconsistentie, die je waarschijnlijk zal moeten verantwoorden.

Uw online aanwezigheid laat ook zien met wie je in contact staat. En we weten dat het een kleine wereld is, dus er is altijd een kans dat recruiters in contact komen met jouw connecties, die uiteindelijk kunnen instaan voor uw vaardigheden en ervaring. Daarom is het belangrijk om altijd respectvol te zijn tegenover de mensen die je in jouw loopbaan ontmoet.

Indirect illustreert je online imago ook je soft skills (de vaardigheden die moeilijk te kwantificeren of te objectiveren zijn, maar die essentieel zijn voor HR-afdelingen).

Bijvoorbeeld:

  • Een blog toont je passie en schrijftalent.
  • Deelname aan een belangrijk congres in je sector laat zien dat je interesse hebt en een netwerker bent.
  • Je naam op de lijst van een marathon of trail toont je uithoudingsvermogen.

Zoals je kan zien, geeft je e-reputatie veel invloed, dus we kunnen er beter voor zorgen om een positief en constructief beeld uit te stralen. Hier zijn enkele tips om je online imago te verzorgen.

Allemaal goed voor je e-reputatie:

Een duidelijke scheiding tussen privé- en beroepsleven. Om dit te bereiken, hou je je verschillende profielen gescheiden en pas je de privacy-instellingen aan.

  • Maak je Facebook-profiel niet openbaar als het erg persoonlijk is (hetzelfde geldt voor alle sociale netwerken).
  • Beperk uw berichten zo nodig tot een kleine groep contacten.
  • Gebruik pseudoniemen op platforms en andere sites die u privé gebruikt.
  • Heb twee e-mailadressen, één privé, één professioneel.

Optimale referencing. Voor recruiters die actief aan het zoeken zijn, zijn trefwoorden van essentieel belang. Want in dit geval is het niet uw naam die in de zoekbalk wordt ingetypt, maar een functie. Zorg er dus voor dat uw profiel, uw demo/reel, uw portfolio, kortom je professionele sites, je naam vermelden met je functie en je specialisaties. Om te weten welk woord je moet opnemen, moet je zich in de plaats stellen van iemand die aan het recruteren is.

  • Voorbeelden van functies: 3D animator, SEO copywriter, scenarioschrijver voor kinderen, jazz geluidstechnicus... Hoe specifieker je bent, hoe beter.
  • Een aantrekkelijk profiel. Op professionele onlineplatforms heb je de mogelijkheid om je op een vrij complete manier te presenteren, doe er je voordeel mee!
  • Schrijf een verleidelijke samenvatting - een echte teaser van uw profiel, benadruk je vaardigheden en soft skills (altijd met behulp van relevante trefwoorden), toon de aanbevelingen die je hebt verzameld,...
  • Je hebt misschien ook ruimte om bepaalde doelstellingen, de behaalde resultaten, beloningen, details van bepaalde opleidingen, enz. in detail toe te lichten. Dit alles is een goudmijn voor rekruteerders.
  • Een dynamisch profiel. Het is niet genoeg om online aanwezig te zijn, je moet ook actief zijn. Post/replay relevante artikels op je professionele netwerken, reageer op publicaties (genuanceerd en constructief), beveel uw collega's aan... En hou je profiel up-to-date en voeg er gaandeweg je ervaringen aan toe.

Al deze zaken weerspiegelen een actieve professionele persoonlijkheid waar recruiters van houden. En Google houdt van een levende pagina, dus hoe meer uw profiel leeft, hoe beter er naar verwezen zal worden en hoe meer die geraadpleegd zal worden. Het is een opwaartse spiraal.

Niet zo goed voor je e-reputatie:

  • Taalfouten (spelling, typografie, zinsbouw, grammatica, enz.). Er zijn veel online- en realtime proeflezers, dus maak er goed gebruik van. Lijkt dit je overbodig? Wees je ervan bewust dat recruiters streng zijn als het over spelling gaat.
  • Compromitterende foto's. Of het nu een foto is van jou in een iets te feestelijke context of een foto die je niet aan je ouders zou laten zien, probeer ze dan zo snel mogelijk te verwijderen en zorg ervoor dat je niet wordt getagd op dubieuze foto's.
  • Radicale uitspraken. Of je nu een politiek, religieus of ander standpunt inneemt, let op je online uitlatingen en maak nooit denigrerende opmerkingen. Dit geldt voor je reputatie en relaties in het algemeen, niet alleen voor je carrière.
  • Onjuiste informatie. We hebben het al eerder gezegd: het is belangrijk om eerlijk en relevant te zijn als je solliciteert. Dit geldt ook voor wat je online over jezelf laat zien. Zorg er dus voor dat de informatie die je op je verschillende profielen en websites geeft, juist is.
  • Geen online aanwezigheid. Op dit moment roept dit meer vragen op dan iets anders. Bovendien kan het verwarring stichten met mogelijke naamgenoten. Wees dus aanwezig op de netwerken en platforms die voor jou en je carrière zinvol zijn.
  • Een aantal"valse" contacten. Kies kwaliteit boven kwantiteit. De verleiding is groot om op alle verzoeken in te gaan en zo blijk te geven van een uitgebreid netwerk. Maar dit levert weinig op. Anderzijds zullen goed geselecteerde contacten u helpen uw online aanwezigheid te optimaliseren, bijvoorbeeld door aanbevelingen of uitnodigingen voor evenementen.

De sleutel: regelmatig schoonmaken

Verplaats je eens in de maand of zo in de schoenen van de recruiters en zoek jezelf online op. Ruim alles op wat je carrière in de weg kan staan.

In beide richtingen

Als je online aanwezigheid over jou spreekt, dan doen de bedrijven waarmee u wilt samenwerken dat ook. Draai de rollen dus om: zoek online naar deze bedrijven en kom meer over ze te weten. U zult hun waarden, hun functies, hun projecten en hun werknemers in een ander licht zien. Deze informatie zal je helpen bij je sollicitaties en zal je een idee geven of een omgeving al dan niet geschikt voor jou zou kunnen zijn.