Blog

Van jeugdhuis naar Sportpaleis: een zoektocht naar podiumkansen in de muzieksector

In de muzieksector is de laatste tien jaar veel veranderd. Muzikanten verdienen minder aan cd- of platenverkoop en halen hun inkomsten nu vooral uit ticketverkoop. De aandacht gaat dus voornamelijk naar livemuziek. Verder spelen, in vergelijking met vroeger, social media een belangrijker rol in je naamsbekendheid. AMPLO geeft tips over beide aspecten en ging daarvoor ten rade bij Jan Pauly van Poppunt.

Make it live

Wil je livebekendheid verwerven? Dan doorloop je, van beginnend naar ervaren artiest, doorgaans een aantal fasen. Bij elk van die fasen horen specifieke tips. AMPLO zet ze op een rijtje.

Festival

Fase 1: safe and sound

  • Doe ervaring op: in de repetitieruimte uiteraard, maar ook voor een veilig publiek. Begin met een verjaardagsfeestje bij vrienden of familie.
  • Probeer een jeugdhuis uit. Zij hebben lagere budgetten en als beginnende band kan je minder vergoeding vragen: een ideale match! 
  • Let wel! Vermijd gratis optreden. Ook beginnende artiesten investeren tijd en geld in nummers maken en instuderen, in repeteren en een geschikte repetitieruimte, in materiaal. Bovendien maak je kilometers naar het jeugdhuis en entertain je er een publiek. Daar hoort een financiële compensatie bij. Probeer op zijn minst uit de kosten te komen.

Fase 2: cafés en wedstrijden

  • Voel je je veilig als artiest? Weet je je een houding te geven op het podium? Dan ben je klaar voor een onbekender publiek. 
  • Neem deel aan wedstrijden, bijvoorbeeld De Beloften in Gent of Melkrockrally in Tielt. Zo hoor je wat een onafhankelijke jury vindt van je muziek en liveperformance. En je kan jezelf meteen vergelijken met andere beginnende bands. 
  • Versier optredens in meer gevestigde muziekcafés. Daarvoor heb je ietwat fanbase nodig. Kan jij de cafébaas publiek garanderen dat je dertig fans meebrengt? Grote kans dat je mag optreden. De economische kant van de zaak wint dus aan belang.
  • Let wel! De commerce wordt dan wel belangrijker, maar daar mag de kwaliteit niet onder lijden. Kwalitatief goede shows zijn nodig om oude fans te behouden en nieuwe fans voor je te winnen.

Fase 3: clubs

  • Heb je meer fans? Genereer je voldoende aandacht? Dan is de tijd rijp voor het clubcircuit – denk aan Trix, Depot en alle andere. 
  • Het clubcircuit binnenraken is niet eenvoudig. Clubs moeten hun zaal en personeel betalen en hopen natuurlijk, net als jij, op winst. Programmatoren kijken dus éérst naar de kans op een vlotte ticketverkoop als ze je boeken en dan pas of je muziek in hun programmatie past. Doe dus genoeg album- en lp-releases of neem deel aan grotere wedstrijden als Humo’s Rockrally om je naamsbekendheid uit te breiden.
  • Wees niet te hebberig. De kans zit erin dat je veel voorprogramma’s speelt van gevestigde namen voor je zelf een hoofdact wordt. 
  • Let wel! Lopen de zaakjes echt heel goed? Ga dan niet aan overplay doen. Selah Sue bijvoorbeeld, speelde in één jaar tijd maar twee shows in België. Zo speelde ze wel twee keer voor een uitverkochte zaal. Underplay creëert een grotere vraag. En met een massale vraag kan je Vorst Nationaal of de Lotto Arena uitverkopen.

Make it online

Zonder fans geen optredens. Mensen moeten je dus leren kennen en blijven kennen. Je online communicatie voor de achterban moet dus op punt staan. Concreet: Spotify inzetten bij nieuwe releases, Instagram- en Facebook-volgers sprokkelen, views op YouTube genereren… 

social

Ken je medium

Blijf bij. Leer nieuwe onlinekanalen snel kennen en lees je in over de steeds veranderende algoritmes van bestaande onlinekanalen als Instagram, Facebook en YouTube. Een voorbeeld? Facebook draait rond vooral rond video’s delen. Liedjesteksten posten heeft dan weinig zin.

Ken je publiek

Je muziek is een product dat je in de markt moet zetten. Leer je publiek dus goed kennen. Heb je een jong publiek van 16-plussers? Dan is online communicatie via social media – YouTube, Instagram – alles. Spreek je een ouder publiek van 40-plussers aan? Dan kan je nog met online one-to-one communiceren via een e-nieuwsbrief of zelfs offline communicatie inzetten.

Meer details over online communiceren? Lees hier de blog van onze socialmedia-expert.

Kortom

De muzieksector is een verzadigde markt. In de spotlights komen en blijven: je moet ervoor knokken. Wie live en online sterk aanwezig is, verwerft meer achterban. En die stevige fanbase is absoluut nodig voor de ticketverkoop. Maar vergeet niet: in the end hou je fans alleen met kwaliteit tevreden!