Blog

TIPS & TRICKS – Hoe laat je je opmerken binnen de animatiesector?

Wij interviewden Olivier Auquier, artistiek directeur van animatiestudio Dreamwall. Hij verduidelijkt het rekruteringsproces van de Waalse organisatie, vertelt over de studio zelf en geeft creatieve freelancers gouden tips om zich te vestigen in de animatiesector.

Olivier Auquier, directeur artistique de Dreamwall

Kan je Dreamwall even voorstellen?

Onze onderneming bestaat 14 jaar, ik ben er al van in het begin bij als artistiek directeur en recruteur voor de animatiestudio. Onze opdrachten zijn allemaal 2D of 3D-animaties voor geanimeerde reeksen, films, documentaires, kortfilms of zelfs pretparken.

Onze andere afdeling, Media solution, is actief in de virtual en augmented reality voor uitzendingen van sportevenementen. We beschikken ook over opnamestudio's voor programma's, en over een weer- en informatiecentrum. Die draaien allemaal rond dezelfde technieken, namelijk greenkey met integratie van realtime in virtuele decors.

Er zijn dus wel gelijkenissen tussen onze opdrachten maar vooral de sectoren waarvoor onze afdelingen werken, verschillen van elkaar.

Waar liggen jullie personeelsbehoeften?

Waar we mensen voor nodig hebben, is heel variabel. Ik spreek nu alleen over de animatiestudio: wij werken met artiesten en met technici. Vaak overlappen die twee aspecten omdat onze opdrachten mee evolueerden met de technologie.

Onze kern bestaat uit vaste medewerkers, leidinggevenden en productiemanagers die de teams en projecten overzien. Die teams bestaan dan weer uit animatoren en technici die voor de duur van een project bij ons aan de slag zijn, meestal onder een Amplo-contract.

Animatieproducties duren enkele maanden tot soms één of twee jaar. Gemiddeld werken we een jaar aan een serie of film. De artiesten blijven gedurende die volledige periode bij ons. Afhankelijk van het project grijpen ze meer in aan het begin of aan het einde. Vaak staan de verschillende ‘specialisaties’ laagsgewijs op de planning en werken we in een vlotte doorstroom.

Onze teams bestaan uit animatoren en technici die voor de duur van een project bij ons aan de slag zijn, meestal onder een Amplo-contract.

Hoe vinden en rekruteren jullie freelancers?

Wij beroepen ons op ons eigen netwerk en dat van onze relaties. We zoeken op LinkedIn, waar we ook vaak onze jobs posten, net als op onze Facebook- en Instagrampagina.

Daarnaast staan we in contact met animatiescholen en krijgen we maandelijks tientallen spontane sollicitaties in onze ‘job-mailbox’.

Hoeveel mensen werken er bij jullie?

Momenteel werken er ongeveer zeventig mensen bij ons, het merendeel van thuis uit. Aan het einde van de zomer zullen we met ongeveer honderd zijn. Om die reden gaan we een aantal maanden heel intensief rekruteren, met tests, gesprekken, voorstellen, enzovoort. We zijn volop bezig om ons teamrooster van 2021-2022 op te vullen. Heel druk, dus!

Naar welke profielen zijn jullie het meest op zoek?

We zijn het vaakst op zoek naar 2D- en 3D-animatoren. Onze studio is immers gekend omwille van onze expertise op dat gebied. Onze grootste teams zijn dus de animatieteams.

Momenteel zijn er bijvoorbeeld twee 3D-animatieprojecten in productie, met drie ploegen voor De Smurfen en twee ploegen voor Le Petit Nicolas. Andere profielen die nu voor ons werken? Dat zijn ‘animatie-voorbereidende’ profielen, riggers, lay-outers. Daarnaast is er ook een team van motion designers aan de slag op een kleinere documentaire.

We zoeken het vaakst 2D- en 3D-animatoren. Onze studio is immers gekend omwille van onze expertise binnen dat vakgebied.

In juni en juli switchen we meestal. Het is het moment waarop projecten aflopen en andere projecten opstarten. We zoeken dan ook animatoren om onze teams te versterken, vooral ploegleiders of leads. Verder hebben we 2D-Photoshop decorateurs nodig voor een serie.

Er staan meerdere projecten in de (directe) pijplijn en momenteel werken we met de teams en de reserves van de Smurfen, Fox badger family, Monster loving maniacs en Living with DAD. We zijn al aan een tijdje bezig met opnieuw rekruteren maar een aantal personen zitten nog in de testfase. We nemen een optie op elk van onze kandidaten en blijven zoeken in de hoop dat we complete teams hebben wanneer een project op volle toeren draait.

Alice Gorissen, Head of Dreamwall Animation Studio; Jean-Michel Ballaux, Head of Productions; Olivier Auquier, artistiek directeur

Hoe verloopt een selectieprocedure bij Dreamwall?

Eerst bekijken we de demo reels, dan de ervaring. Hebben we vraagtekens bij de stijl of het niveau van iemand, dan vragen we die persoon om een animatietest. Die test komt overeen met een dag werken bij ons. De kandidaat ontvangt de opdracht via e-mail een aan het einde van de dag krijgen wij de test terug. We bekijken die, vergelijken met de demo reel en de CV en maken dan een beslissing.

We kijken eerst naar de demo reel van de kandidaat, dan pas naar de ervaring.

Hoe zorgen jullie voor afstemming tussen de freelancers, de teamleiders en de studio?

We werken heel hard aan onze structuur. Daarom hechten we veel belang aan het welzijn van onze mensen en aan de manier waarop ze ontvangen worden. Iedereen moet zich op zijn gemak voelen in de groep en weten tot wie ze zich moeten wenden met artistieke vragen of voor HR-zaken.

Iedereen krijgt toegang tot bepaalde gedeelde documenten, gelinkt aan de studio en aan specifieke projecten. Die projectdocumenten verduidelijken de artistieke en productionele doelen zodat iedereen zich op zijn werk kan focussen.

Vooral wanneer mensen net beginnen, kunnen ze zo vlot hun werk onder de knie krijgen. We verwachten van hen evoluerende productiviteit.

We hechten veel belang aan het welzijn van onze mensen.

Wat bedoel je met evoluerende productiviteit?

Helemaal aan het begin krijgt iemand een doel, bijvoorbeeld een productiviteit van X seconden per dag, afhankelijk van het project. Elke animator heeft toegang tot een tool om die productiviteit te meten. Zo weten ze of ze sneller moeten werken of on course zitten. We weten ook dat dit niet meteen lukt, en houden daar rekening mee in onze planning.

We zorgen voor genoeg gespreksmomenten gedurende de duur van het project: om te debriefen, de evolutie te volgen, problemen aan te pakken en onze animatoren te helpen hun potentieel te bereiken.

Die aanpak zorgt voor een vlotte workflow en vermijdt stress vlak voor deadlines?

Dat klopt. Ik zeg niet dat het nooit anders uitdraait, maar onze ervaring lost veel voor ons op.

Audiovisuele en animatieprojecten worden wel eens vergeleken met containerschepen, omdat ze niet snel kunnen keren. Alles neemt veel tijd in beslag, dus we moeten vooraf duidelijk de route uitstippelen. Van zodra iets afwijkt van koers, kost het ons veel energie om het tij te keren.

Daarom monitoren één of twee productieleiders dagelijks elk project - onder leiding van de productiemanager. Ik overzie het artistieke aspect en de kwaliteitscontrole van het eindproduct voor onze klanten. Dat is ook de reden waarom ik mee rekruteer: ik weet wie er zich aansluit bij welk team, en of die persoon het eens is met onze doelen. Alice Gorissen zorgt voor de structuur. Zij bewaakt de organisatie in de studio, alle processen, strategieën, verkoop, en team management.

Audiovisuele en animatieprojecten worden wel eens vergeleken met containerschepen, omdat ze niet snel kunnen keren.

Waar moet iemand op letten als die bij Dreamwall begint?

Het eerste waar wij naar kijken, is je demo reel of portfolio en naar de artistieke kwaliteit daarvan. Wees altijd beknopt, met maximum 6 minuten of 25 pagina’s. Zet er alleen je beste voorbeelden in.

Je CV is het tweede waar ik naar kijk. Die moet duidelijk en nauwkeurig zijn, en een realistisch beeld geven van je competenties en loopbaan.

Hoe maakt iemand een overtuigende demo reel?

Wij aanvaarden ook oefeningen die je op school maakte. We moeten weten of een artiest de animatiebeginselen beheerst, zoals beweging, cadrage, vertelstijl. Daarnaast zijn we ook geïnteresseerd in het ‘eigen’ universum. Zowel grafici als animatoren zijn beter in een bepaalde stijl dan in een andere, maar veelzijdigheid is natuurlijk wél waar we naar op zoek zijn. Al blijft het interessant om te weten of iemand liever wat realistischer of cartoonesker werkt, om die persoon de meest passende opdrachten te kunnen geven.

Zowel grafici als animatoren zijn beter in een bepaalde stijl dan in een andere, maar veelzijdigheid is natuurlijk wél waar we naar op zoek zijn.

Zijn er ook struikelblokken?

Een graficus met een slecht opgemaakte CV die lelijk is, of onleesbaar? Dat kan echt niet.

Voor animatoren: persoonlijk kan ik jouw niveau niet inschatten als er alleen maar monsters of robotjes in je demo reel voorkomen. Ik wil weten of je een mens kan laten bewegen, of je gevoelens kan toevoegen aan personages. Ik heb niks tegen robots of vliegende draken, maar het is niet genoeg om je capaciteiten op af te lezen.

De demo reel moet dus aansluiten op de behoeften van de sector?

Idealiter wel, ja. Fantasy fascineert studenten en het stoort me zeker niet als ik dat in een demo reel zie terugkomen. Maar niet als enige thema. Dat is erg beperkend.

Dreamwall 2021 Demo Reel

Hoe maakt iemand die net afgestudeerd is het verschil met iemand ervaren?

De demo reel toont het potentieel. Het is aan ons om dat op te pikken. Dat is natuurlijk subjectief, maar wij zien snel of iemand een goed begrip van anatomie, silhouetten en personages heeft.

Jonge, nieuwsgierige mensen met een goed oog zijn productief en gaan onze noden correct beantwoorden.

Over het algemeen moet je een voorliefde hebben voor (grafische) kunst. Het blijft toch een artistiek beroep. Combineer je dat met een interesse in technologie? Perfect!

Hoe positioneer je je als kandidaat binnen de snel veranderende technologie?

Iemand die bij ons solliciteert voor een animatiefunctie heeft meer kans om te worden aangeworven als die in 3D en 2D kan animeren, in Maya, Toon, Boom, Blender. De animatietool mag geen rem vormen. Achter die tools schuilt immers de animator die we nodig hebben.

We raden kandidaten dus aan om, naast de basis te beheersen, op de hoogte te blijven van de vooruitgang. We kunnen jammer genoeg niemand aanwerven die niet met de software kan werken. Wij zorgen wel voor opleiding, maar een basisniveau is echt wel nodig.

Voor 3D is de basistool Maya, waar ook in de scholen mee wordt gewerkt. Voor 2D werken scholen vaak alleen met TVPaint ou Animate, terwijl de sector al jaren meer de richting uitgaan van Harmony Toon Boom. Gelukkig bestaan er ook onafhankelijke opleidingen.

Meerdere keren spontaan solliciteren bij Dreamwall: goed of slecht idee?

Haha, ik ga overspoeld worden met e-mails! Maar elke poging is verdienstelijk, zou ik zeggen. Iemand die me drie keer per jaar een CV bezorgt, zal ik me wel beter herinneren dan iemand die me elke twee jaar één discreet mailtje stuurt.

We bewaren wel alle mails en gaan er regelmatig in zoeken naar nieuwe profielen. Maar het is logisch dat je meer top of mind bent, als we je vaker zien passeren.

Hoe doe je dat juist, jezelf zichtbaar maken?

Het eerste dat ik zou aanraden, is om te werken aan je online aanwezigheid, aan een online portfolio.

Gebruik ook de juiste kernwoorden, zoektermen en functieomschrijvingen. Iemand die animator wil worden maar zich presenteert als grafisch ontwerper? Die ga ik nooit vinden want ik ga zelden zoeken naar grafisch ontwerpers. Een recruiter spendeert maar een paar seconden aan het lezen van een CV, dus de titels moeten meteen duidelijk zijn.

Gebruik de juiste kernwoorden, zoektermen en functieomschrijvingen.

Hoe trek ik je aandacht op een paar seconden?

Een fout die veel pas afgestudeerden maken, is om hun CV als afbeelding te sturen, zoals een .jpeg. Maar in zo’n document kan je niet doorklikken. En ik ga niet de moeite doen om een webadres over te typen, tenzij een CV mij écht nieuwsgierig heeft gemaakt.

Alles wat je doorstuurt, moet heel gebruiksvriendelijk zijn voor mij. Bijvoorbeeld: een korte presentatie van vijf tot tien lijntjes in een mail met een link naar je CV en persoonlijke website met beelden en animaties. En als bijlage een PDF met je volledige loopbaan en klikbare links, die ik gemakkelijk kan doorsturen of bewaren voor mijn administratie.

Wat denk je over online netwerken?

Online netwerkplatformen zijn onze voornaamste manier van rekruteren. Als er geen goede spontane sollicitaties zijn binnengekomen ga ik naar LinkedIn, typ de trefwoorden in, en bekijk daar de profielen. Ik zit ook in (privé) Facebookgroepen met enorm veel mensen uit de sector, waar ik advertenties plaats of demo reels bekijk. Daarnaast gebruik ik natuurlijk ook Artstation.

Het is dus belangrijk om op die platformen aanwezig te zijn als freelancer?

Je moet geen 15 profielen hebben, maar ja. Het online CV beperkt zich nog voornamelijk tot LinkedIn, hoewel nieuwe platformen beginnen opkomen. Een eigen webstek, zoals een Wix-site, een Artstation, een blog of een instagrampagina, maakt niet uit. Zolang het maar klikbaar is.


Checklist voor een geslaagde aanvraag

Do: een korte e-mail met klikbare links, bijlagen in PDF, relevante trefwoorden.

Don’t: Een lange e-mail met bijlagen in .jpeg en gebrekkige of ontbrekende links.


Zijn er ook persoonlijke eigenschappen die belangrijk zijn voor de studio?

Wij zijn een onderneming met team spirit. Je hoeft niet extravert of super sociaal te zijn, maar wel willen samenwerken en integreren. Je moet ook openstaan voor kritiek want je werk wordt regelmatig beoordeeld, op verschillende niveaus en door verschillende mensen. Je moet je artistieke capaciteiten willen inzetten voor een project, maar geen diva zijn. Dat laatste valt niet te rijmen met een team.

Daarnaast ben je best flexibel en heb je een goed karakter, met respect voor anderen. Maar dat valt goed mee in onze sector. Wij werken meestal met een verscheidenheid aan opgeleide, nieuwsgierige en creatieve mensen.

Is een talenknobbel nodig?

Het helpt wel, we werken met Franstalige maar ook Vlaamse partners. Maar ook met Engelstaligen, Italianen, Spanjaarden, Letten, enzovoort...


Checklist: softskills die lonen

  • talenkennis (Engels, Frans)
  • team spirit
  • openstaan voor kritiek
  • talent ten dienste willen zetten van een gemeenschappelijk project
  • open, avontuurlijke geest
  • creativiteit

Hoe onderscheidt Dreamwall zich binnen de sector?

We streven ernaar om steeds ambitieuzere projecten aan te nemen om onze teams uit te dagen en te blijven evolueren.

Daarnaast is het voor ons van essentieel belang om Waalse artiesten in België aan het werk te houden. We willen onze know-how in het land houden en de ‘vlucht van talent’ vermijden.

Tenslotte willen we verantwoorde en duurzame keuzes maken. Dat doen we met logische dingen, zoals afval scheiden, compost- en kweekbakken te installeren en te carpoolen. We werken ook aan ons energiebeheer en dagen onze leveranciers uit hetzelfde te doen. Idem voor onze catering. We doen er alles aan om onze voetafdruk te verkleinen, het is gewoon een té groot maatschapplijk probleem.