Blog

Meet Nelson Polfliet, winnaar van de ShortCutprijs

Nelson Polfliet, student aan het RITCS, behaalde met zijn kortfilm Stacey and the Alien de eerste prijs van de studentenfilmcompetitie ShortCut op het jeugdfilmfestival JEF. Het prijzengeld werd door Amplo gesponsord. Daarnaast biedt Amplo ook gedurende één jaar lang administratieve ondersteuning en begeleiding aan voor de volgende audiovisuele projecten van de winnaar. 
 

Hoewel Nelson volop bezig is met het draaien van zijn masterfilm In the Palace, maakte hij toch een gaatje vrij voor een interview met ons. Hieruit blijkt duidelijk dat hij ondanks zijn beginnend succes, nog steeds met beide voeten op de grond staat.

Nelson, hoe ben je ertoe gekomen om regisseur te worden?

Eigenlijk ben ik toevallig film beginnen studeren. Ik was eerst aan het RITCS begonnen en je kon daar afstuderen in de deelrichting ‘schrijven’. Ik wilde vooral schrijven en op dat moment maakte het mij niet zo veel uit of dat nu ging om scenario’s of boeken. Het ‘film maken’ nam ik er gewoon bij.

Als kind keek ik altijd veel films. Niet alleen Sneeuwwitje ofzo, maar ook the Shining of andere genres. Dus ik had een zekere basiskennis ontwikkeld - alsof ik toen al ergens wist dat ik het wilde doen. Maar het is pas toen ik er echt aan begon dat ik merkte dat film maken mijn passie was.

Met je tweede bachelorfilm heb je de ShortCut prijs gewonnen. Wat vind je daarvan?

Ik ben daar heel blij mee. Ik heb verschillende prijzen gewonnen met deze film en dat is echt fantastisch.

Wat kan je met het prijzengeld doen?

Ik heb dat budget opgenomen in de film In the Palace – over een cabaretuitbaatster die als laatste wens heeft haar man nog één keer te kunnen zien. We zijn net klaar met het draaien van de film en nu moet alles nog gemonteerd en afgewerkt worden. Door het budget dat we van jullie hebben gekregen, hebben we meer aandacht kunnen besteden aan de artistieke uitwerking van de scène. We hadden bijvoorbeeld wel een podium voor de cabaretdanseres, maar nu hebben we dit ook volledig kunnen inkleden als een écht cabaretpodium, aan de hand van allerlei decorstukken. Ook in kostuums en make-up hebben we extra kunnen investeren.

Kan je iets vertellen over de film waarmee je gewonnen hebt?

Stacey and the Alien gaat over een meisje wiens moeder gestorven is. Ze wil er geen afstand van nemen en houdt het lichaam van haar moeder bij. Ze leeft verder, alsof ze er gewoon nog zou zijn. In het begin van de film is het niet duidelijk of de moeder er nog is, of dat het gewoon in het meisje haar hoofd zit.

Nelson Polfliet & Willeke van Ammelrooy op de set van In The Palace (c)  Miles Fischler

Waar komt je inspiratie vandaan?

Dat komt vaak gewoon vanzelf… Ik gebruik ook veel vanuit mijn eigen verleden en heb een sterke fantasie.

Mijn eigen moeder is gestorven in een auto-ongeval toen ik tiener was. Die was plots weg, en als iemand zo plots weg is, lijkt het vaak alsof die er nog altijd is. Dat idee zie je in Stacey and the Alien. Het gaat vooral over dat als iemand die je heel graag ziet er niet meer is, dat die in zekere zin nog bij jou blijft.

Het idee bij In the palace komt voort uit het overlijden van mijn grootmoeder. De film gaat vooral over eenzaamheid. Over mensen die bij de laatste zijn van hun generatie en als laatste een heleboel herinneringen met zich meedragen. Allerlei spullen en herinneringen worden op dat moment eigenlijk samengehouden door die ene persoon, in dit geval mijn oma. En als die persoon sterft, valt dat allemaal uit elkaar.

nelson Polfliet (c) Sofie Gheysens

Hoe zie je je verdere pad?

Mijn pad is nog niet zo lang, dus het voelt een beetje raar om al over een pad te spreken. Maar het liefste wat ik wil doen is natuurlijk zelf films blijven maken. Dit zou op termijn dan moeten evolueren naar langspeelfilms. Schrijven doe ik ongelooflijk graag. Ik kan mij dingen heel levendig inbeelden en hou ervan om dat beeld te vertalen naar een film. Ik wil dus creatief bezig blijven met beeld via films, series, videoclips of zelfs reclame. Zolang ik mijn creativiteit maar kwijt kan met beeld en het niet louter uitvoerend werk is.

Ik moet er realistisch in zijn dat er per jaar maar een paar mensen in België een langspeelfilm kunnen maken. Dus zelf een film maken zal nog niet meteen voor volgend jaar zijn. Maar dat is wel wat ik wil, bezig blijven met beeld.

 

 

Of en waar we de films van Nelson kunnen bekijken hangt voorlopig nog van de festivaljury's af. Volg Amplo op facebook, instagram of twitter voor meer info.