Blog

Hoe zet je sociale media succesvol in als kunstenaar?

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze wereld. Bedrijven gebruiken ze meer en meer in hun communicatiestrategie, maar ook als kunstenaar kan je ze inzetten om een groter bereik te genereren. Goede captions verzinnen – een spitsvondig zinnetje bij een illustratie of foto – is één ding. Rekening houden met de algoritmes van sociale media is een ander, misschien wel nog belangrijker ding. Die bepalen immers hoe content getoond wordt, wanneer en aan wie. Dit artikel maakt je wegwijs in de tips and tricks voor de twee grootste spelers: Facebook en Instagram.

💬 De algemene tips concretiseren? Daarvoor interviewde AMPLO Annelies Keymeulen, ook wel bekend als PREMA. Annelies studeerde musical en muziektheater in Nederland. Ze maakt theater, geeft les en werkt als actrice. Om meer opdrachten binnen te halen en haar fans te bereiken, maakt ze actief gebruik van sociale media. 

social media foto

Organisch bereik vs. betaald bereik op Facebook

Je organisch bereik zijn de mensen die je onbetaald bereikt via sociale media. Eén ding is duidelijk: Facebook wil dat je betaalt voor je bereik. Gepromote, en dus betaalde, berichten gaan hoger scoren in het Facebook-algoritme (daarover later meer) en bereiken dus een ruimer publiek. Facebook heeft enorm goede tools om duidelijk afgebakende doelgroepen te bereiken, wat zeer goed werkt. Heb je een kleiner budget? Probeer dan alles te halen uit je potentiële organische bereik met volgende tips.

TIP1/ Hoe kies je een doelgroep voor je sociale media?

Denk heel goed na over je doelgroep. Op die manier kan je heel specifiek je hashtags inzetten en je bericht delen in bepaalde groepen. Denk verder dan bijvoorbeeld enkel ‘vrouwen van onder 30 jaar’, dat is niet specifiek genoeg. Hou ook rekening met wat jouw doelgroep bezighoudt, bijvoorbeeld mensen die geïnteresseerd zijn in beeldende kunst, hebben waarschijnlijk ook interesse in musea en expo’s, exhibities of tentoonstellingen. Zoals je ziet kunnen synoniemen je een heel eind op weg helpen. 

Vertrek ook bij het schrijven van je caption steeds vanuit jouw doelgroep. 

Nuttig is ook om even te gaan kijken bij je paginastatistieken om zo inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Op die mensen kan je je toekomstige berichten dan nog meer richten.

Op Instagram is interactie key. Deel, like en reageer op berichten die jou interesseren.

💬 Hoe past Annelies de tip toe? Zij wil ook kinderen bereiken met haar werk. Met haar posts op sociale media mikt ze daarom specifiek op ouders, die kinderen kunnen inspireren. 

TIP2/ Welke content deel je op sociale media en hoe lang mogen captions zijn?

Captions zijn korte tekstjes die je als bericht plaatst op sociale media, al dan niet (maar liefst wél) vergezeld van een foto, filmpje of GIF’ke. Foto’s en video’s scoren goed, hou dat in je achterhoofd! 

Hou de tekstjes kort maar krachtig en blijf onder de 100 tekens per caption. Qua inhoud wissel je best af tussen luchtige en informerende berichten.

💬 Wat plaatst Annelies op sociale media? Annelies geeft haar netwerk via Facebook een update over waar ze – als creatieveling – mee bezig is: over castings en over de lessen die ze geeft. Een nadeel? Facebook is erg toegankelijk, maar genereert ook veel opdrachtvoorstellen waarvoor opdrachtgevers niet willen betalen. Dat probleem kenmerkt natuurlijk de hele creatieve sector, niet alleen online, maar ook offline.

TIP3/ Het algoritme van Facebook en Instagram, wat is dat? 

Het algoritme is een achterliggende tool van Facebook en Instagram die automatisch gaat genereren wie al dan niet je bericht te zien zal krijgen. Vroeger waren de berichten die je te zien kreeg op je startpagina chronologisch. Dat is gedaan. Mensen zien niet meer alle berichten, maar enkel degene waarvan Facebook een gemeenschappelijke link vermoedt.

Het algoritme is heel complex en houdt rekening met interesses van mensen op basis van welke dingen zij liken en sharen. De eerste stap daarin zijn jouw volgers. Als zij jouw bericht leuk vinden, erop reageren en het delen klasseert het algoritme het als een belangrijk bericht. Gevolg? Het bericht wordt ook ruimer dan alleen voor je fans gedeeld. Dat soort berichten zijn ook interessant om een betaalde promotie op in te zetten, met een specifieke achterliggende doelgroep. 

De sociale-mediaplatformen gaan jouw bericht achterliggend een score geven naargelang de acties die er op je bericht worden uitgevoerd. Een like, comment of share geven een positieve score (respectievelijk in stijgende lijn). Een rapportering van jouw bericht zal een heel negatieve score geven, waardoor je bericht dus niet ver zal komen.
#beatthealgorithm.

TIP4/ Wanneer deel je best je berichten op social media?

Primetime op Facebook is 18 uur, vlak voor het eten. Dat is een algemene tendens. Toch moet je hierbij weer het algoritme ook in het achterhoofd houden. Aangezien de berichten niet meer chronologisch getoond worden. 

💬 De timing van Annelies? Zij wijst erop dat medewerkers uit de creatieve sector vaak op heel onregelmatige uren actief zijn. Het precieze tijdstip van je post is dus voor deze sector zeker van minder belang. Belangrijker is dat je de boodschap herhaalt en dat je actief en frequent blijft posten. Zelf plaatst ze elke week een bericht. 

TIP5/ Hoe bereik je mensen met hashtags?

#Hashtags verzamelen alle berichten die gelinkt zijn aan die hashtag. Ze zijn dus heel nuttig!
Je kan ze zowel op Facebook als op Instagram gebruiken, maar zijn beter geschikt voor Instagram. Terwijl ze voor Instagram cruciaal zijn, kan je ze op Facebook zien als leuke, of soms zelfs grappige, toevoeging aan je bericht. 

TIP6/ Waarom taggen op social media?

Naast hashtags is het ook een goed idee om personen en pagina’s te taggen in je bericht. Op die manier vergroot je het bereik van jouw bericht, en gaan de getagde personen misschien ook jouw bericht wel delen.

TIP7/ Tell a story en ga live

Deze tools scoren goed op zowel Facebook als Instagram. Gebruik stories om te bonden met je volgers en ga enkel live als je iets relevants op dat specifieke moment te vertellen hebt. Facebook  wil de live-tool promoten en gaat het daardoor ook een betere ranking in het algoritme geven.

💬 Annelies’ ultieme tip? Dat zijn er eigenlijk twee. Ten eerste moet je in de eerste plaats jezelf blijven op sociale media. Authenticiteit blijft een prioriteit, ondanks het belang captions, hashtags en algoritmes. Ten tweede: bouw je fanbase niet alleen online, maar ook offline op: in real life netwerken blijft key

social