Blog

Hoe vind je een job in de audiovisuele sector?

Een job bij de televisie of de radio of meewerken aan een groot filmproject? Het is de natte droom van velen. We polsten bij professionals en werkgevers uit de sector naar hun ervaringen met een carrière in de audiovisuele sector. We bundelden ze tot vier gouden tips die jouw carrière als tv-, radio- of filmmedewerker een boost kunnen geven.

TIP1 | Wacht niet af

Niemand zal je je zetel uitsleuren om mee te werken aan een nieuwe productie. Kom zelf uit de zetel, stuur je cv uit, spring binnen in verschillende productiehuizen. Ambitie en talent zijn goeie eigenschappen en dat trekt mensen aan. 

TIP2 | Wees open-minded

Ga gaandeweg op zoek naar wat je graag doet en grijp elke kans. Kies een route waarin stapsgewijs duidelijk wordt wat jouw droomfunctie is. Vergeet niet dat je al doende leert. Wees dus open-minded: hou je droomjob in het achterhoofd en werk ernaar toe. Neem ook andere functies binnen de sector aan als starter. Als student kan je je stage kiezen met oog op een toekomstige tewerkstelling. Je leert zo op korte termijn een organisatie volledig kennen en daarna kan je voor jezelf uitmaken in welke functie je wel (en  niet) aan de slag wil gaan.

TIP3 | Bouw een netwerk uit

Alles begint bij een goed netwerk. Praat met zoveel mogelijk andere gelijkgestemde zielen. Door ervaringen te delen weet je wat er leeft binnen de sector. Connecties tillen je naar boven en kunnen je aan verschillende jobs helpen. 

TIP4 | Win informatie in

Als starter wil je aan zoveel mogelijk projecten meewerken. Informeer je vooraf grondig. Op die manier weet je met welke productie je te maken hebt. Zorg vooraf ook voor duidelijke afspraken rond je vergoeding. Na afloop van de opdracht onderhandelen over je loon is behoorlijk lastig en komt vervelend over. Meer suggesties over loononderhandelingen krijg je van je vertrouwde AMPLO-consulent. 

Mediarte: partnership in de kijker

De audiovisuele sector in België springt in de kijker: België bulkt van filmisch talent, Belgische producties worden overladen met internationale prijzen en de overheid trof bovendien een aantal maatregelen die fiscaal erg voordelig zijn voor de audiovisuele sector. 

Wie het Belgische audiovisuele project ten volle steunt, is mediarte. Dit Sociaal Fonds voor de audiovisuele sector en de filmproductie in België informeert, ondersteunt en adviseert alle spelers uit de brede media- en filmsector. Bovendien zet mediarte zijn schouders onder alle initiatieven voor opleiding, tewerkstelling en vorming binnen de branche.

Door de jaren heen hebben mediarte en AMPLO een duurzaam partnership opgebouwd. Samen streven ze naar een correcte tewerkstelling in de sector. Ze delen kennis en content met elkaar, maar organiseren ook samen infosessies voor de sector. Zo was er in september dit jaar een Tax Shelter Dag op het Filmfestival van Oostende met onder andere een panelgesprek. 
 

Mediarte

Meer tips? 

iStock-144953189_docville2