Blog

Emma Lesuis, winnaar Roel Verniersprijs 2018, blikt terug en vooruit

Dankzij het budget had ik de ruimte om de voorstelling in de richting te laten groeien die ik voor ogen had.

Emma Lesuis won in september 2018 de Roel Verniersprijs voor haar concept  “Mijn land, mi gron”, waarvoor ze in Suriname op onderzoek ging naar de slavengeschiedenis van haar voorouders. Met de Roel Verniersprijs won ze een coproductiebijdrage van €6000 en zakelijke ondersteuning van Amplo. Daarnaast verdient ze een plek op het TheaterFestival.

Kan je iets meer vertellen over je concept, de huidige uitwerking (Vranckx) en wat je van plan bent op het Theaterfestival 2019?

De huidige uitwerking Mijn Land, Mi Gron is een documentaire die ik maakte voor Vranckx & de Nomaden. Mijn voorouders waren slaven op een plantage in Suriname. Ik reisde er naartoe om te kijken of ik dan recht had op een stuk van de plantage. Dat bleek niet zo simpel.

Ik werk veel rond het thema van racisme en dubbele nationaliteit. De identiteitsvraag komt daarin vaak naar boven. De muzikante die me zal begeleiden op Oerol (festival) heeft Nederlands-Ghanese roots, wat dus een goede connectie vormt met het onderwerp.

Voor de live-versie van de documentaire, die de titel Aardappelbloed krijgt, wil ik mijn persoonlijk verhaal en gedachten ook meer brengen en het concept op die manier ook uitbreiden. Op het podium zou ik dan live vertellen onder begeleiding van een contrabas, met beelden op de achtergrond. Ik wil dat het publiek echt in de voorstelling gezogen wordt en daarom maak ik gebruik van verschillende media.
 

Emma2

Ben je intussen nog terug in Suriname geweest? Plan je om nog terug te gaan?

Ik wil enorm graag teruggaan en de voorstelling ook daar spelen. Daarvoor heb ik reeds contact opgenomen met de ambassade en ik wacht nog op antwoord.

Hoe ga je om met de prijs die je gewonnen hebt? Heb je je budget al kunnen gebruiken? En zo ja waarvoor? Of waarvoor plan je het te gebruiken?

Een deel heb ik gebruikt voor de documentaire zelf. Dat kwam goed van pas bij de nabewerking en het geluid. Een ander deel was heel welkom in het maakproces van de voorstelling: een residentie huren om mij een maand volledig te kunnen focussen op het creëren. Verder ben ik op locatiebezoek geweest in Terschelling om te kijken hoe de voorstelling op Oerol tot uiting kan komen. 

Het budget dat ik won heeft er wel voor gezorgd dat ik heb doorgezet om de voorstelling te maken. Anders had ik het misschien bij de documentaire gehouden. Dankzij het budget had ik de ruimte om de voorstelling in de richting te laten groeien die ik voor ogen had.

Door verder te gaan met de voorstelling heb ik ook contact gehad met Impact Makers, waarmee ik nu samenwerk. Deze organisatie wil straffe verhalen met impact verbinden aan het artistieke. Samen maken we dus een podcastserie rond deze voorstelling. De impact die mijn documentaire heeft gaat dus verder dan enkel de documentaire, nu er ook een voorstelling en podcast uit ontstaan is. Mijn uiteindelijke doel is dat mensen bewuster gaan omgaan met gevoeligheden in de maatschappij. Maatschappelijke debatten zijn tegenwoordig zo sterk en ik wil dat mensen elkaar beter gaan begrijpen. De verdieping in verschillende disciplines zoek ik graag op.

Heb je nog tips voor toekomstige deelnemers aan de Roel Verniersprijs? 

Maak voor je deelname een korte krachtige pitch: “Wat wil je precies gaan doen?” Dat moet duidelijk zijn. Misschien heb je een idee waar je wil staan over een jaar, probeer dat dan te concretiseren.  Als je de Roel Verniersprijs wint kan je investeren in jezelf als maker of gezelschap en bepalen welke kant je het liefste op zou willen. Daarvoor kan je mensen erbij zoeken die je de juiste richting op helpen. Misschien komt er niets concreets uit, maar de eerste stappen zijn dan tenminste gezet.

Waar kunnen we je verder volgen?

  Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe website die tegen de zomer online zou staan.
  Ook op Facebook kan je mij volgen voor updates. 
  Benieuwd naar Aardappelbloed? Ga kijken: