Blog

Amplo steunt onafhankelijke filmjournalistiek van Humbug

In juni 2021 lanceerden vier enthousiastelingen het nieuwe filmtijdschrift Humbug. Naast de gratis online artikels komen ze in oktober ook met hun eerste, rijk geïllustreerde printnummer voor de dag.

Amplo is trotse partner van dit project, niet in het minst omdat één van de bezielers, Fien Meynendonckx, ooit nog bij ons werkte. We nodigden haar uit voor een gesprek in het kantoor van Antwerpen.

© Studio Knets

A | Hoe voelt het om hier terug in het Amplo kantoor van Antwerpen te zijn?

FM | Dankzij de geweldige ex-collega’s voelt het alsof ik nooit ben vertrokken.

A | Je werkte lang als Amploconsulent en marketeer. Welke weg sloeg je later in?

FM | Ik heb altijd graag voor Amplo gewerkt, maar omdat ik een meer coördinerende functie had, miste ik het inhoudelijke werk. En vooral: het schrijven.

Ik besliste dan om als freelance redacteur en copywriter aan de slag te gaan. Ik doe dat nog steeds deeltijds met Amplo-contracten, trouwens!

En kortgeleden richtte ik dus ook mee een filmtijdschrift op, Humbug.

A | Hoe kwam Humbug tot stand?

FM | Ik ben van opleiding filmwetenschapper maar ik heb daar behalve in mijn vrije tijd nooit veel mee gedaan. Tot ik voor Rekto:Verso begon te schrijven en daar ook Johannes De Breuker leerde kennen. Hij is filmjournalist en was toen kernredacteur bij Rekto:Verso. Het was zijn idee om samen met graficus Emma Geets en filmjournalist Ruben Aerts een filmmagazine op te richten. Het was zeker een droom om meer over film te schrijven, dus ik ging met veel plezier op zijn voorstel in.

Begin juni lanceerden we onze website. Daar staan gratis artikels van onze kernredactie en van freelance schrijvers. We onderscheiden ons van andere filmsites doordat we de artikels vergezellen van mooie illustraties. Daarnaast schrijven we niet de doorsnee filmrecensies maar eerder langere stukken over films die nu in de zalen spelen, maar ook over oudere releases, films op streamingdiensten, enzovoort. Het is ons doel om kijkers wegwijs te maken binnen het gigantische filmaanbod van vandaag.


A | Brengen jullie naast de website ook een papieren magazine uit?

FM | Ja, dat klopt. Elk kwartaal verschijnt er een printnummer van Humbug. Het eerste is er in oktober.

Op de website gaat het meer over de films die er actueel online en in de cinema’s te zien zijn. Onze tijdschriften worden mooi geïllustreerde bewaar- en themanummers. Ons eerste nummer, met als thema ‘Is het tijdperk van de macho voorbij?’ gaat over machocultuur in cinema, op het scherm en achter de schermen, over de aantrekkingskracht van macho’s, over superhelden en Dwayne ‘The Rock’ Johnson. We diepen het onderwerp heel breedvoerig uit, doordat we veel verschillende stemmen aan het woord laten.

A | Welke doelgroep willen jullie aanspreken?

FM | We mikken heel breed. We merkten dat in de cultuurbijlagen van kranten steeds minder over films werd geschreven. Omdat we zelf filmliefhebbers zijn, richten we ons naar lezers die dit ook missen. We schrijven dus zeker niet alleen voor cinefielen, maar voor iedereen die graag films kijkt en er graag over napraat en leest. En uiteraard mikken we ook op liefhebbers van mooie illustraties.

A | Waar komt de naam ‘Humbug’ vandaan?

FM | Een eeuw terug verwees ‘humbugging’ naar een schimmenspel in donkere kermistenten. Vandaag betekent het vooral ‘kletspraat’ of ‘onzin’.

Met Humbug zoeken we naar de magie van elke film, we verkopen geen onzin. We nemen films wel serieus, maar onszelf niet helemaal. Elke mening is ook maar een mening en zou het begin moeten vormen van een gesprek. Onzin bestaat volgens ons dus eigenlijk niet.

A | Hebben jullie nog verdere toekomstplannen met Humbug?

FM | Naast een lanceringsevent voor het eerste magazine en andere inleidingen in bioscopen, werken we nu hard aan het bestendigen van ons magazine. We zijn heel trots op wat we in onze eerste maanden al verwezenlijkt hebben en kunnen niet wachten om het eerste nummer op de wereld los te laten.

We kijken ernaar uit. Veel succes!

Meer Humbug via @humbugmag op sociale media en www.humbugmag.be